Liian iso hauis ja ruokapäiväkirja

tunnetila: hämmästys

kahvakuulat

*yhteistyössä KämpSpa*

Kaksi treenikuukautta KämpSpan kuntosalilla henkilökohtaisen valmentajan opastuksessa on tuonut elämääni kuntosaliharjoittelun ilot, ja ahkeran treenaamisen ansiosta myös kropassani on havaittavissa pieniä muutoksia. Iloitsen pullamössökäsivarsien saamasta pienestä muodosta, mutta samalla olen joutunut uuden ongelman eteen: useimmat puseroni alkavat olla niin kireitä hauiksen kohdalta etten voi enää käyttää niitä.

Etsin Berliinistä itselleni uusia silkkipaitoja, mutta viidestä sovittamastani puserosta mikään ei mahtunut päälleni oikean hauiksen kohdalta! En koe näyttäväni tällä hetkellä mitenkään erityisen lihaksikkaalta, mutta kahden treenikuukauden aikana minulle oli tullut painoa lisää 3kg ja kuten tiedämme, lihas painaa höttöä enemmän. Toki reipas treeni vaatii myös enemmän ruokaa kuin tavallinen arki hieman kevyemmin liikuntatottumuksin, eli voi olla että olen ihan vain lihonut tuon 3kg kun treenin jälkeen tulee syötyä enemmän kuin normaalisti.

Tiedä sitten mikä painon nousun syynä todellisuudessa on, mutta tuosta pusero-ongelmasta valmentajalleni Eveliinalle mainittuani päätimme pistää myös ruokavaliotani parempaan kuntoon. Pidin viikon verran ruokapäiväkirjaa johon merkitsin kaiken syömäni ja juomani kellon tarkkuudella.

Palautin ruokapäiväkirjani Eveliinalle vähän nolona, olihan iltapalani eräänä iltana kolme keksiä ja kaksi riviä suklaata, ja seuraavana iltana nautin työpaikan illanvietossa muutaman viinilasillisen ja söin monen ruokalajin illallisen. Jännitin palautepalaveria ja Eveliinan punakynämerkintöjä, sekä pelkäsin että uusi ruokavalioni koostuu pelkistä kananmunista, vihanneksista ja kaurapuurosta. Ensimmäinen ruokapalaveri oli kuitenkin jotain ihan muuta mitä kuvittelin.

Ensimmäisessä palaverissa emme käyneet läpi lainkaan syömiäni asioita vaan puhuimme kaikesta muusta. Kiireestä, stressistä, hektisen elämän vaikutuksesta ruokaan ja niin edelleen. Esimerkiksi keksi-suklaailtapalan Eve arveli johtuneen siitä, että meillä ei ollut kotona mitään kunnollista ruokaa. Tuo arvaus piti täysin paikkansa. Söin kyseisenä iltana treenin jälkeen hyvän iltapalan, mutta ennen nukkumaanmenoa minulla oli vielä niin kova nälkä, että kaivoin kaapista suklaalevyn jota järsin nälkääni. Tästä pääsimme ensimmäiseen ruokaan liittyvään kotitehtävääni, taloutemme ruokahuollon kunnostamiseen.

Mieheni tekee töissä niin pitkiä päiviä että ruokahuoltomme on kokonaan minun harteillani. Olen itsekin kiireinen joten käyn kaupassa silloin kun ehdin, ja useana päivänä viikosta meillä ei ole kotona mitään syötävää. Ensimmäinen tehtäväni onkin saada oma ja mieheni aikataulu kohtaamaan jotta voisimme käydä kaupassa yhdessä edes kerran viikossa. Silloin tarkoituksena olisi ostaa kaapit täyteen hyviä peruselintarvikkeita. Tuoreita juttuja voi täydentää kaappiin lisää viikolla, mutta jos kaapista löytyy aina vaikkapa puuroainekset ei ole mitään syytä rouskuttaa iltapalaksi keksejä.

Eveliinan ensimmäinen ruokaan liittyvä vinkki oli mielestäni todella hyvä ja tuo kannattaisi, tietysti mahdollisuuksien mukaan, ottaa käyttöön jokaisessa taloudessa jossa on kaksi aikuista. En millään jaksa raahata kaupasta kerralla yksin kaikkea tarpeellista (meillä ei ole edes autoa), enkä ehdi käydä kaupassa useita kertoja viikossa. Jos kantajia on kaksi onnistuu viikon ruokien ostaminen kerralla paljon paremmin.

Mitäs sanotte? Onko Teillä lisää vinkkejä toimivaan ruokahuoltoon, tai oletteko Tekin treenanneet itsenne ulos vanhoista vaatteistanne? Jos vastasitte hauisongelmaan kyllä, miten selvisitte siitä? Lopettamalla treenaamisen vai ostamalla uusia vaatteita?

1
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply
    maya
    30/06/2014 at 12:11

    Mulla on ollut sama ongelma – puserot kiristivät hauiksen & joissain tapauksessa myös kyynärvarren (??? Kyynärpään & ranteen välistä). Ja miten siitä on edes osittain päästy – olen treenannut vain kovempaa, ja muutakin lihaskuntoa kuin perinteistä salia & ottanut aerobisen treenin säännöllisemmin mukaan. Ja joo, myös ruokavalion muutos – syön paljon enemmän ja useammin kuin ennen ja aineenvaihdunta kiittää. 😀 vaikka lihakset ovatkin kasvaneet, lihaserottuvuus on kuitenkin parantunut, eli senttejä on lähtenyt – paidat mahtuu! 😀 mutta siis – i feel your pain, se on aika ärsyttävä ongelma.

    Sitä ruokahuoltopuolta en ole kyennyt täysin ratkaisemaan, mutta suosittelisin myös tuota kerran viikossa kunnolla kauppaan – tapaa.

    • Reply
      tunnetila
      30/06/2014 at 21:26

      Oih, huippua kuulla että vielä kovempi treeni, ei treenaamisen lopettaminen, on avain onneen. Kiitos kommentistasi maya! Minulla tuntuu tuo hauis kasvavan, mutta allit ne vaan on ja pysyy. Käsivarsi siis paksunee paksunemistaan. Todella ärsyttävä ongelma!

      Mutta hip hei, yhteinen kauppareissu heitettiin eilen ja nyt on kotona paljon hyvää ja terveellistä. (Tosin söin silti äsken jäätelön… Hups!)

  • Reply
    Hertta
    30/06/2014 at 13:00

    Vastaus probleemaan:) Alepan kauppakassi! Tulee ovelle saakka itse valittuna ajankohtana, ei raahaamista ja ostoslistaa voi tehdä pikkuhiljaa/talennella omaa jne. Ihan ehdoton. Sanoo kokemuksen kurkkuääni

    • Reply
      tunnetila
      30/06/2014 at 21:21

      Mieletön idea, kiitos Hertta! Miksei minulle ole koskaan tullut mieleenkään tilata ruokaa kotiin?! Tuota on kyllä pakko testata. Paitsi tuntuu jotenkin nololta ettei muka ehdi kauppaan kun asuu ydinkeskustassa…

  • Reply
    Myy
    02/07/2014 at 22:15

    ”Tuoreita juttuja voi täydentää kaappiin lisää viikolla, mutta jos kaapista löytyy aina vaikkapa puuroainekset ei ole mitään syytä rouskuttaa iltapalaksi keksejä.”

    Onpas! Keksit on hyviä, puuro pahaa. 😉

    • Reply
      tunnetila
      03/07/2014 at 08:40

      😀 😀 😀 😀 Hahaaa, repesin totaalisesti! Ihana kommentti Myy, ja heh, olet kyllä mielipiteesi kanssa täysin oikeilla jäljillä. 😀

  • Reply
    Liian iso hauis ja ruokapäiväkirja
    31/07/2014 at 11:16

    […] Jatka lukemista Tunnetilassa! […]

  • Reply
    Pohjepulmaa kerrakseen | Tunnetila
    11/09/2014 at 08:32

    […] keväällä pulmistani liian suuren hauiksen kanssa. Salitreeni oli tehnyt tehtävänsä ja suurin osa puseroista kiristi hauiksen kohdalta jo […]

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.