Lihastasapainoinen ja ergonominen keho

tunnetila: kiinnostus

kampspa
*yhteistyössä Kämp Spa*

Kolmen kuukauden treenikausi (maailman ihanimmassa!) Kämp Spassa ja kivalla kuntosalilla on ohi ja on yhteenvetopostausten aika. Ajattelin käsitellä parissa postauksessa mitä treenikaudesta jäi käteen ja sain postausten tekoon mukaan myös valmentajani Eveliinan.

Pidimme tällä viikolla yhdessä loppupalaverin jossa kävimme läpi ennen treenikautta asettamamme tavoitteet ja niiden onnistumisen. Mitä opin, miten kehoni muuttui vai muuttuiko, sekä miten pidän saavuttamaani yllä jatkossakin. Annan puheenvuoron ensin Eveliinalle, alan ammattilaiselle, joka osaa selittää minua paremmin miksi teimme kolmen kuukauden ajan tiettyjä juttuja.

Kuntovalmentaja Eveliina Naulo: ”Ninan tavoitteena oli ja on toki edelleen saada tukea yliliikkuville nivelille lihastasapainoisen kehon kautta. Määrittelimme tavoitteen yhdessä Ninan kanssa näin, että ryhdikäs keho ja vahva tuki- ja liikuntaelimistö olisi järkevämpi tavoite, kuin pelkkä rasvaprosentin laskeminen. Rasva tietysti laskee kaupanpäällisenä elämäntapojen ja liikunnan kautta tapahtuvan muutoksen ja kehityksen kautta.

Liikunta ja säännölliset elämäntavat vaikuttavat säännöllisesti tapahtuessaan pitkäjänteisellä aikatavoitteella positiivisesti kehon aineenvaihdunta- ja energia-aineenvaihdunta prosesseihin. Harjoittelun myötä rasvamassa korvaantuu vähitellen lihasmassalla, joka kuluttaa enemmän energiaa myös levossa. Lihakset ja koko keho oppivat käyttämään erilaisten treenien myötä rasvoja ja hiilihydraatteja tehokkaammin ravinnoksi, eli kehon rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunta tehostuvat, jolloin rasvaprosentti vähitellen laskee. Tärkeintä ovat kuitenkin terveelliset elämäntavat ja laadukas ruokavalio.

Halusimme tavoitteen olevan pysyvämpi ja moniulotteisempi kuin vain rasvaprosentti, varsinkin kun Nina oli aluksi sitä mieltä, ettei hän halua luopua nykyisestä elämäntavastaan, joka sisältää spontaania herkuttelua tapahtumissa.

eve ja nina5

Keskityimme harjoittelussa lihastasapainon luomiseen keholle. Aloitimme lihaskestävyyden kautta vahvistamaan monipuolisesti koko kehoa ja etenkin ryhtiä ylläpitäviä lihaksia. Lähdimme liikkeelle kehon perusasennon harjoittelusta, ja pienistä asioista joihin pitää kiinnittää päivittäin huomioita. Tässäkin asiassa toistuvat asiat ja tavat ovat paljon tärkeämpiä kuin yksittäinen tunti viikossa.

Ninalla ongelmat olivat lantionseudun hallinnassa sekä lihaksien ja koordinoinnin yhteistoiminnan puutoksissa sekä niska- hartiaseudun ongelmissa, esimerkiksi hartioiden jännittämisessä ja kaulanlihaksilla työn tekemisessä. Asentovirheet kuten liian edessä oleva pää ja notkoselkä aiheuttivat näitä ongelmia sekä selkäkipuja. Asennon korjaamisen lisäksi lisäsimme toiminnallisella liikkuvuudella etenkin yläkropan rentoutta ja liikkuvuutta, koska ylävartalon jumit pitää ensin saada pois, ennen kuin voidaan vahvistaa kunnolla lihaksia, jotta lihaskireydet eivät vahvistu niskaan. Kevyillä vastuksilla tehtävä lihaskuntoharjoittelu, kuitenkin myös edistää lihaskireyksien poistumista verenkierron lisääntyessä kyseisellä alueella.

Nyt kun kolmisen kuukautta on kulunut, niin Ninan perusasento näyttää ergonomiselta ja lihastasapaino on saavutettu, pää on nätisti kannateltuna takana, hartiat rentoina alhaalla, selkä tuettuna vatsan tuen sekä lantionseudun hallinnan avulla ja polvet kevyinä, eikä lukossa. Lihaskuntoa, voimaa ja jaksamista on tullut huimasti lisää ja myös kehonkannatus ja hallinta ovat parantuneet. Ryhdissä ja olemuksessa näkee muutoksen kiinteytymisenä ja oikeanlaisena asentona. Selkäkivutkin ovat kuulemma poistuneet ja liikepankki on laajentunut paljon!

Paljon onnistumisia on mahtunut tähän aikaan ja uskon, että Ninan asenteella kehitys jatkuu hienosti tästä eteenpäinkin. Ninan ohjelmassa on ollut kokoajan mukana kehittämäni toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu sekä venytykset, lihaskuntoharjoittelu sekä aerobinen harjoittelu.”

eve ja nina3eve ja nina2eve ja nina1

Oli mahtavaa saada Eveliinalta tuo kommentti ja kuulla omasta edistymisestä. Itsestä tuntuu että suurtakaan edistymistä ei ole näin lyhyessä ajassa tapahtunut, mutta kun juttelin Eveliinan kanssa tajusin selkä- ja hartiakipujen vähentyneen, ja oikea pään asento on vaikuttanut myös leukojen kireyteen.

Olen tehnyt töitä kehon oikean asennon ylläpitämiseen jatkuvasti arjessa, en vain treenien yhteydessä. Istuessani parannan istuma-asentoa säännöllisesti, työnnän leukaa taakse, rentoutan hartiat ja pidän pieniä taukoja koneella istumisessa. Etenkin istumatyössä tuo oikea asento vaikuttaa päivien jaksamiseen todella paljon. Työmatkoja kävellessäni mietin lantion asentoa ja yritän saada notkoselkää pois kuvittelemalla ”hännän jalkojen väliin”. Nuo ihan pienet ja lähes näkymättömät asiat muuttavat lannerangan ja koko kehon asentoa merkittävästi.

Olen kaikessa aikamoinen suorittaja, ja myös salilla välillä turhauduin kun jouduin tekemään osan liikkeistä pienillä painoilla. Olisin mielestäni jaksanut enemmänkin. Lisäsin pariin otteeseen salaa painoja ja huomasin heti Eveliinan olleen oikeassa painojen suhteen. Jaksoin toki tehdä esim. hartialiikkeet noilla suuremmilla painoilla, mutta kun tavoitteena oli ”edistää lihaskireyksien poistumista verenkierron lisääntyessä kyseisellä alueellahuomasin, että painoja lisätessä lihaskireys ainoastaan lisääntyi. Palasin siis pian ruotuun ja tottelin ammattilaista ja jätin sooloilut sikseen.

Huomaan että minulle oli ensiarvoisen tärkeää treenata valmentajan kanssa joka ajatteli kaikessa minun parastani ja hyvää oloa. Jos olisin treenannut yksin tekisin nyt kolmen kuukauden jälkeen liikkeet luultavasti isommilla painoilla, mutta pahentaisin samalla hartiajumiani ja samalla kehoni olisi entistä enemmän jumissa vanhassa virheasennossa.

Olen hyvin kiitollinen Kämp Spalle ja Eveliinalle tästä treenimahdollisuudesta. Nämä kolme treenikuukautta toivat minulle valtavasti hyvin neuvoja ja vinkkejä ihan koko elämän ajaksi. Ja vaikka kolme kuukautta kuulostaa lyhyeltä ajalta, niin tuossa ajassa olen ehtinyt jo omaksua paljon uusia asioita ja mm. oppinut seisomaan oikein. Heh, oli jo aikakin tässä iässä!

0

(3) Kommentit

  1. Sanna:) says:

    Hui, upea, ihana, jopa onnellisuutta huokuva postaus! Olet kuvissa niin seesteinen, iloa ja sellaista, hmm… ’onnellista rentoutta’ huokuvaisen oloinen 🙂 Olen tosi iloinen puolestasi!

    Kommentoin aivan hävettävän harvoin, minulla ei ole mitään tiettyä nimimerkkiä, mutta olen lukenut blogiasi pienen ikuisuuden ja jaan muutaman samankaltaisen unelman kanssasi 🙂 Yksi niistä on saavuttaa tietynlainen harmonia hektisen työelämän ja oman itsensä tuntemisen, eikun paremminkin itsensä kunnioittamisen kanssa ja toinen on viettää useampi kuukausi New Yorkissa 🙂

    Ihanaa kesää!

    1. Voi miten ihana kommentti! Kiitos Sanna, ihana että tykkäät lukea blogiani ja jaat kanssani samoja kiinnostuksen kohteita! 🙂
      Kun kunnioitamme itse itseämme saamme kunnioitusta myös ympäriltämme. Siitä tulee hyvä elo ja seesteinen olo. 🙂

      Ihanaa kesää sinullekin, ja seesteistä elämää!

  2. […] Jatka lukemista Tunnetilassa! […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.