Ihanin Rovinj

tunnetila: ihastus

rovinj2

Vaikka koko parin viikon lomareissumme oli upea, niin kaikista sykähdyttävin ja mieleenpainuvin paikka minulle oli Kroatian helmi, Rovinj. Rovinjissa ihan kaikki oli kaunista ja tuntui täydelliseltä. Ihana ilmasto, puhdas ja kirkas meri, kauniit rakennukset, houkuttelevat pienet kujat ja kadunpätkät, tuoreet merenelävät rannalle saapuvilta kalastusaluksilta ja rennon leppoisa tunnelma.

Uimme Rovinjissa paljon. Loikoilimme kallioilla auringossa ja välillä piilouduimme auringolta pieniin luoliin, joita kalliot kätkivät syliinsä. Silloin tällöin kävimme virkistäytymässä meren rannalla olevissa baareissa tai kahviloissa (ehdoton lempparipaikka Mediterraneo, löytyy osoitteesta Sv. Kriza 24).

rovinj1rovinj5rovinj9

Yön aikana kalastetut, aamulla kalastusaluksilta suoraan noudetut kalat olivat paikallisten herkkua ja kalaruokaa oli tarjolla joka paikassa. Halusin aina maistaa paikallisia erikoisuuksia ja puolentoista viikon jälkeen kun olin syönyt kalaa ja rapuja joka päivä, alkoi kala jo vähän tökkiä. Rovinjissa noudatin kuitenkin vielä kalaruokavaliota ja paikan herkullisimman illallisen tarjosi ravintola nimeltä Mali Raj (Trevisol 48).  Alkusalaatti, kaksi pääruokaa, viiniä kahdelle ja jälkkärikahvi, maksoivat yhteensä vähän yli 50€. Pöytää joutui jonkin aikaa odottamaan (meillä ei ollut pöytävarausta), mutta kyllä kannatti. Vieläkin herahtaa vesi kielelle kun mietin syömääni kala-annosta.

Rovinjin sokkeloinen vanha kaupunki oli täynnä pieniä kujia, ja jokaiselta kujalta löytyi jotain kivaa, kiinnostavaa tai viehättävää. Yksi hauskoista baareista, viinibaari Trevisol, löytyi osoitteesta Constantinijeve stube 2. (Paikan värikäs terassi kolmas kuva alla.) Mieheni mukaan mojitoa heillä ei osattu tehdä, mutta paikallinen rosé oli hyvää ja tunnelma lämpimänä kesäyönä oli hurmaava.

rovinj6rovinj7 rovinj8 rovinj15

Rovinjissa jopa matkamuistoputiikit oli tehty niin houkutteleviksi, että mieli teki astua niistä jokaiseen ja täyttää matkalaukku ihanilla tuliaisilla. Edullista Rovinjissa ei ollut, joten täysin holtittomaksi shoppailijaksi siellä ei kuitenkaan kannattanut ryhtyä. Tai no tietysti jos rahaa olisi ollut tärvätä kunnolla niin mikä ettei…  Hillitsin itseni butiikkien paljoudessa hienosti ja lopulta kävin ostoksilla vain yhdessä liikkeessä joka olikin sitten todellinen löytö! Rovinjin kaunein butiikki kantaa nimeä Profumo di Rovigno ja nimensä mukaisesti siellä myydään mm. erilaisia tuoksuja kotiin ja itselle. Brändin omien tuoksujen ja kosmetiikan lisäksi butiikki myy maailman kauneimpia puuvillaisia pyyhkeitä ja muita tekstiilejä.

Ostin liikkeestä itselleni matkamuistoksi huonetuoksun ja todella kauniin pyyhkeen. Voisinpa tehdä niistä ihan oman postauksensa. Niin ihania tuotteet ovat!

rovinj11rovinj12 rovinj13 rovinj14

Ihailimme iltaisin Rovinjin kaunista auringonlaskua maalta, mereltä ja ilmasta. Tai no, ei nyt ihan ilmasta, mutta Rovinjin korkeimmalta kohdalta kirkon kupeesta kuitenkin.

Yhtenä iltana bongasimme mereltä ”sukellusveneen” ja päätimme siltä istumalta lähteä sukellusveneajelulle. Kyseessä oli enemmänkin lapsille suunnattu ”semi submarine”, joka kiersi ensin meren pinnalla niemen kärjen, sitten sukelsi meren pohjaan pariksikymmeneksi minuutiksi ja palasi takaisin lähtöpaikkaan samaa reittiä pinnan yläpuolella. Satuimme kyytiin juuri auringon laskiessa, joten meille paras kokemus oli tuo pinnan yläpuolella tapahtunut panorama-ajelu. Toki merenalainen elämä oli ihan kiinnostavaa, mutta kun on päässyt kurkkaamaan meren pinnan alle Thaimaassa ja Sri Lankassa, niin se värikkäiden kalojen määrä oli tuolla hyvin vähäistä. Mutta tulipa käytyä ja ihan kivaa oli!

Rovinjin reissun kruunasi kroatialaisen bändin Rolin Humes’n keikka, jonne osuimme sattumalta. Bändi oli livenä niin huikea, että menimme mieheni kanssa keikan jälkeen jututtamaan heitä. Saatoimme ehkä ehdottaa heille keikaa Tavastialla… Heh, saapa nähdä saadaanko bändin pojat Suomeen vierailulle. Bändiläiset olivat tosi kivoja tyyppejä ja musiikki mukavan soljuvaa. Kuunnelkaa vaikka!

(10) Kommentit

1. Johanna says:

Näyttää taivaalliselta! Kroatiaa kehutaan muutenkin tosi paljon, pakko ehkä päästä sinne ensi kesänä.

Ihanaa viikonloppua, toivottavasti selkäsi on jo paremmassa kunnossa! <3

1. Nina says:

Eikö näytäkin! Ja siellä oli myös taivaallist. 🙂 Suosittelen hyvin lämpimästi.

Selkä on jo pikkasen parempi, mutta jumissa edelleen. Eiköhän tämä tästä! Kiitos tsempistä Johanna!

2. merikukka says:

Aika idyllistä! Myös Trieste näytti kauniilta. Hyviä hotellivinkkejä, kiitos. Ensi vuonna, syyskuussa, meillä on 20 vuotishääpäivä, HUH O_O! Jotain romanttista ja rauhallista kohdetta pitää löytää ja nämä ovat aika hyviä vaihtoehtoja. Ja syyskuussa ei varmaan enää olisi niin kuumaakaan.

1. Nina says:

Ooooh, 20 vuotta on jo tooooosi pitkä aika! Onnea jo etukäteen! Suosittelen, etenkin jos on menossa romanttiselle lomalle, Rovinjia, ja miksei myös Triesteä ja Venetsiaa. Gondooliajalut Venetsiassa oli täynnä vuosipäiväänsä tms. juhlivia pariskuntia. Idyllistä kyllä. 🙂

3. Kaisa says:

Miten mä en oo tienny TÄSTÄ paikasta, vaikka Kroatiassa on käyty samalla teissulla kuin Triestessäkin 😀 Tänne mä haluan ihan ehdottomasti! Kiitos Nina ja ihanaa alkavaa syksyä teille <3

1. Nina says:

No ei mekään tiedetty! Mutta onneksi mentiin sinne ihan sattumalta, ja onneksi oltiin varattu sinne reissun pisin aika. Mahtava sattuma! Suosittelen seuraavalla Euroopan reissulla piipahdusta Rovinjissa. Siinä on lähellä paljon viinitiloja joilla me ei tosin ehditty käydä. Ehkä joskus toiste… 😉

Ihanaa syksyä teillekin, toivottavasti nähdään pian!

4. merikukka says:

Minulla olisi pari kysymystä. Miten te menitte Triestestä Rovinjiin? Menittekö sieltä Pulan kautta Venetsiaan lautalla yhteen menoon vai olitteko yötä Pulassa?

1. Nina says:

Menimme Venetsiasta Triesteen junalla, ja Triestestä Rovinjiin bussilla. Bussi maksoi muutaman hassun euron. Rovinjista menimme Pulaan niin ikään bussilla ja olimme Pulassa neljä yötä. Hupsis, Pula-postaus onkin jäänyt kirjoittamatta… Täytynee aktivoitua sen suhteen. 🙂

Olimme siis Pulassa neljä yötä (neljä yötä oli ehkä vähän liikaa, Pulassa ei ollut niin ihanaa mitä esim. Rovinjissa. Kivat rannat siellä oli, tosin kaukana keskustasta mutta hyvien bussiyhteyksien varrella, joten maattiin rannalla ja uitiin Pulassa monta päivää). Lopulta läksimme aikaisella aamulautalla Pulasta Venetsiaan. Lauttamatka oli aika kallis, mutta matka kesti vain vähän yli 3 tuntia ja sujui todella hyvin.

Kysele vaan lisää jos tarvetta tulee. Suosittelen tuota reittiä todella lämpimästi! 🙂

5. merikukka says:

Kiitos vastauksista 🙂

1. Nina says:

Eipä kestä! Innostamanasi kirjoitin Pula-postauksen huomiselle. Siellä siis lisää vinkkejä jos Pulaan joskus joudutte. 😉