Jesus tulee tänään

tunnetila: pohdiskelu

Finlayson on kehittänyt maailman ensimmäisen pussilakanan, jolle annetaan 50 vuoden takuu. Jesus -nimeä kantava pellavapussilakanasetti tulee tänään saataville Finlaysonin myymälöihin ja verkkokauppaan.

Superkestäväksi kehitelty pussilakanasetti on valmistettu pellavasta. Kankaan sidoksena on käyttöä ja venytystä kestävä twill, jota käytetään mm. farkuissa. Kaikki irtonaiset pesuohjelappuset on poistettu, ja pesuohjeet on brodeerattu kauniisti tuotteeseen.  Kulutukselle altistuvien kohtien (esim. pussilakanan laittamista helpottavat kädenreijät pussilakanan yläosassa) ompeleita on vahvistettu.

Kulutuksen kestoa lisää myös se, ettei kangasta ole värjätty. Pellavanvärinen pussilakanasetti on käsittelemätön, valkoinen on vain valkaistu, ei värjätty. Tuote on tehty niin ajattomaksi ja simppeliksi, ettei edes kyllästyminen tai muodista pois meneminen lyhennä sen käyttöikää.

”50 vuoden takuu perustuu oletukseen, että kuluttajalla on käytössään kaksi pussilakanasettiä, joita käytetään vuorotellen, vaihtaen kahden viikon välein. Tällöin lakanat pestään kerran kuukaudessa, mikä tarkoittaa 600 pesukertaa 50 vuodessa”, Finlaysonilta kerrotaan.

Tuote kuulostaa kerrassaan täydelliseltä. Mutta mistä tulee tuotteen vähintäänkin kummallinen nimi ”Jesus”? Tuotteessa on käytetty samaa materiaalia ja tekniikkaa kuin vuosisadat kestäneissä Jeesuksen käärinliinoissa.

Finlayson on viime vuosina panostanut kestävään kehitykseen valmistamalla kierrätetyistä tekstiileistä räsypaloja, ja vanhoista farkuista valmistetaan parhaillaan pyyhkeitä. Hienoja uudistuksia (vähintään) 50 vuotta kestävän lakanasetin rinnalle.

Mutta mitä olette mieltä Finlaysonin imagon muutoksesta rohkeampaan suuntaan? Meneekö överiksi kun lanseerataan pussilakanasetti, jonka nimi on Jesus? Entäpä monia vihastuttanut (mutta samalla myös ihastuttanut) Tom of Finland -mallisto, oliko se soveliaisuuden sohaisemista julkisuuden vuoksi vai kunnianosoitus suomalaiselle taiteilijalle?

Koetteleeko kaikkien suomalaisten tuntema ikoninen Finlayson nyt rajojaan, vai onko uudistuminen tie menestykseen? Luin juuri Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttilan haastattelun, jossa hän kertoi Finlaysonin liikevaihdon kasvaneen 53% edellisvuodesta.

Rohkeus vie eteenpäin, mutta voiko jossain vaiheessa käydä niin, että eteenpäin porskuttaessaan tulee samalla pyllistäneeksi sen perinteisen ja sovinnaisemman Finlaysonin kuluttajan suuntaan?

3

(13) Kommentit

  1. Tarja says:

    Kuulostaa ja näyttää hyvältä, mutta nyt täytyy kyllä sanoa, että kukkahattutädin on vaikea hyväksyä tuota nimeä… En ole mitenkään erityisen uskonnollinen, mutta tässä kohtaa taitaa mennä oma rajani ja ajatus Jeesuksen käärinliinoissa nukkumisesta on liikaa. Tom of Finlandkin on minulle liikaa, mutta tuolle sarjalle varmasti löytyy oma kohderyhmänsä, johon minä nyt en vain satu kuulumaan 🙂 Että kyllä: rajoja rikkoessa on varmasti mahdollista mennä liian pitkälle. Itse olen aina luottanut Finlaysonin laatuun ihan ilman mitään kommervenkkejäkin.

    1. Mä olen Tarja vähän samaa mieltä kukkahattuineni tuosta nimestä. Enkä myöskään ottaisi Tom of Finlandin tuotteita itselleni (en ainakaan petivaatteiksi, hui! :)). Yllättävän harvaa tuntuu kuitenkin tuo Jesus -nimenä ärsyttävän. Tai ainakin täällä blogissa sinä ja minä ollaan vähemmistönä. Mutta olipa ihana kuulla ihmisiltä rehellisiä mielipiteitä nimestä. Kiitos sinullekin Tarja rehellisestä kommentistasi! <3

    2. Mä olen Tarja vähän samaa mieltä kukkahattuineni tuosta nimestä. Enkä myöskään ottaisi Tom of Finlandin tuotteita itselleni (en ainakaan petivaatteiksi, hui! :)). Yllättävän harvaa tuntuu kuitenkin tuo Jesus -nimenä ärsyttävän. Tai ainakin täällä blogissa sinä ja minä ollaan vähemmistönä. Mutta olipa ihana kuulla ihmisiltä rehellisiä mielipiteitä nimestä. Kiitos sinullekin Tarja rehellisestä kommentistasi! <3

  2. Jesus on loistava keksintö, odotan, että tekevät tämän vielä joskus tuplaleveänä niin ostan heti. 🙂 Musta on hyvä, että Finlayson uudistuu, ja Jesus on musta hyvä hymyä nostattava hauska nimi, jokainen vähänkään kristinuskoa tunteva ymmärtää, miksi pussilakana on saanut tuon nimen. 😀 Mä toivon, että pitävät perinteen uuden rinnalla niin kaikki ovat tyytyväisiä ja siltä minun mielestäni tuo markkinointi tällä hetkellä näyttääkin, kaikki hyvä vanha on edelleen saatavilla. 🙂

    1. Tuplaleveä Jesus! Anteeksi, repesin ajatukselle. 😀 Mutta juu, lanseeraustilaisuudessa tuplaleveää tuotetta jo kaipailtiin. Näillä kahdella setillä nyt kuitenkin starttaillaan, ja voi olla, että tuplista on tulossa myöhemmin.

      Minä en ole tuosta pussilakanoiden nimestä ihan vakuuttunut. Hyvä kuitenkin kuulla, että se ei aiheuta niin monille negatiivisia mietteitä mitä itse ajattelin sen aiheuttavan.

  3. Minä olen tykännyt uudistuneesta Finlaysonista ihan älyttömästi! Täytyy myöntää että tässä nyt tarkoitan uutta ilmettä. peeärrää ja tempauksia, shoppaillut en ole. Jesus pussilakanat olisi ensimmäinen tuote, joka houkuttelisi kovastikin. Hinta toki on minusta aika kova, varsinkin kun (jos olen oikein käsittänyt) mikään osio tuotteesta ei oikeastaan ole kotimainen, suunnittelu kai sentään?

    1. Finlaysonin viimeaikainen meininki ja liikkeiden avaaminen Suomen ulkopuolla on ollut kyllä rohkeaa ja samalla myös mahtavaa. Mä olen ihan Jukka Kurttila -fani. 🙂 Rohkea ja ennakkoluuloton oman tiensä kulkija. Pidän!

      Oikeassa olet, valitettavasti pellavalakanat ei ole valmistettu Suomessa. Olisi niin ihanaa, jos Tampereen upeilla Finlaysonin tehtailla valmistettaisiin vielä kaikki heidän tuotteensa. Ja Nanson tehtaalla Nanson tuotteet. Good old days! <3

  4. Tomppa-lakanat eivät istuisi kodin sisustukseen, Jesus kylläkin. Meillä lakanat tosin kestäisivät ”vain” 25 v., lakanat kun menevät pesuun kerran viikossa.

    Huomiota Finlayson on ainakin saanut ja näköjään huomio on myös kääntänyt myynnin nousuun, mikä on tietysti suomalaiselle firmalle hyvä juttu.

    1. Voi apua mikä kodin tehopakkaus sä olet! Lakanat pesuun kerran viikossa. Tosin yksi entinen työkaverini vaihtaa lakanat joka päivä. JOKA PÄIVÄ! Ja mankeloi ne aina. Olisi ihanaa olla noin aktiivinen. Minäkään en ole innostunut Tomppa-tuotteista, mutta Jesus olisi meille passeli tuote.

  5. Jukka says:

    Pidän valitettavana sitä, että Jukka Kurttila valjastaa joidenkin ihmisten pyhinä pitämiä asioita oman yrityksensä voiton tavoittelulle.
    Yleisemmin jeesus -lakane kertoo ajasta, jossa kaikki arvot voidaa tahrata – ja vain yhden tietyn uskonnon asiat ovat pelon vuoksi tabuja. Itse tulin lähinnä surulliseksi mainoksestanne enkä usko, että pystyn enää Finlaysonin tuotteita kotiini hankkimaan.

    Tulevaisuus osoittaa miten Jukka Kurttilan demonstroima arvotyhjiö tulee täyttymään.

    1. Kiitos mielipiteestäsi Jukka! Ajattelin lakanoista kuullessani, että kanssasi samanmielisiä olisi todella paljon. Kokemukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ihmiset ovat suhtautuneet asiaan pääosin joko hyvin neutraalisti, tai sitten pitäneet ideasta. Jokaiselle mielipiteelle on kuitenkin onneksi tilansa.

  6. Miljaana says:

    Nyt keksivät ihan huipputuotteen. Myös Hesarin etusivun mainos oli huomiota herättävä ja hauska.
    Ja kyllä, minusta on tullut asiakas… tosin paljon en perheettömänä kuluta.
    Toivon yritykselle menestystä!

    1. Mahtava kuulla, että uusi rohkea ilme tuo uusia asiakkaita! Ja Finlaysonin laatu on onneksi sellaista, että hyvin vähällä kuluttamisella pärjää. Jesus -lakanoitakaan ei tarvitse elämässään ostaa kuin yhdet ja niillä pärjää 50 vuotta. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.