Hermoja rassaava uudistus

tunnetila: ärsytys

Tiedättekö sen tunteen, kun joku (pienikin) asia alkaa ärsyttää aivan älyttömästi, ja lopulta sen aiheuttama ärsytys paisuu ja paisuu lähes kohtuuttomaksi? Jos tuohon soppaan lisätään vielä yhdeksi elementiksi epäoikeudenmukaisuus, on ärsytyskynnykseni jo todella korkealla.

Tällä kertaa ärsytyskynnykseni on äärimmilleen virittänyt HSL:n tuleva lippu-uudistus. Helsingin Seudun Liikenteen matkalippujen hinnat uudistuvat parin viikon päästä, ja voi jestas miten epäoikeudenmukaiselta tuo uudistus tuntuu Helsingin keskusta-alueella asuvan näkökulmasta!

Uudistuksessa Helsingin seutu on jaettu eri vyöhykkeisiin. Vyöhykkeitä on A:sta D:hen, ja matkalippuja voi ostaa kattamaan eri vyöhykkeet. Itse asun A-vyöhykkeellä. Myös työpaikkani on A-vyöhykkeen sisällä, kuten kaikki harrastuksenikin. Pelkkää A-vyöhykkeen lippua ei kuitenkaan voi ostaa, vaan mukaan on pakko ottaa myös B-vyöhyke, vaikkei ikinä sinne matkustaisikaan.

B-vyöhyke sisältää osan Espoota ja Vantaata, mutta ei kuitenkaan ylety lentokentälle asti. Ja lentokenttähän luonnollisesti olisi ainut paikka Vantaalla, minne matkustan edes muutaman kerran vuodessa.

pusero Majestic Filatures, huivi Balmuir*, aurinkolasit Tommy Hilfiger/Specsavers*, housut Voglia*, laukku Céline, kengät Repetto

Espoossa asuvat työkaverini iloitsevat alle puoleen putoavista työmatkakustannuksista, ja se on toki heille superkiva juttu, mutta minun matkani muuttuvat uudistuksen myötä kalliimmiksi. Käytän matkustaessani useinmiten raitiovaunua, ja tähän asti siihen on ollut ostettavissa edullinen ratikkalippu. Eipä ole uudistuksen jälkeen. Pelkkä ratikkalippu poistuu kokonaan lippuvalikoimasta uudistuksen myötä.

Maailmalla matkustellessa eteen tulee erilaisia matkalippujärjestelmiä. Miksei Helsinkiin voida tuoda vaikkapa Hongkongissa olevaa mallia, jossa matkat maksetaan sen pituuden mukaan? Hongkongissa matkakorttia vilautetaan kortinlukijalle kulkuneuvoon mennessä ja poistuttaessa.

Kortti laskee automaattisesti pysäkin välit, ja veloittaa kortilta matkan pituuden verran arvoa. Jos tuo oikeudenmukainen veloitustapa toimii yli seitsemän miljoonan asukkaan Hongkongissa, niin luulisi sen toimivan pikkuisessa Helsingissäkin.

Noh, ehkä yritän nyt ajatella asiaa niin, että kylläpä minulla on asiat elämässä hyvin, kun tällainen asia saa minut ärsyyntymään näin kohtuuttoman paljon. Että hienosti menee, jos eniten tällä hetkellä vituttava asia on HSL:n lippu-uudistus.

Ja ehkä täytyy myöskin ottaa asia niin, että on aika laajentaa elämänpiiriä pois Helsingin keskusta-alueelta, ja alkaa matkustelemaan ympäri Espoota iltakaudet ja viikonloput ihan muuten vaan. Ennen ajattelin, että maksan mielelläni asumisesta Helsingin keskustassa vähän enemmän, sillä säästän rahaa matkakustannuksissa. Nyt kun en voi enää ajatella noin, niin alkaa vähän mietityttää, että mitä jos etsisi reilusti edullisemman kodin jostain vähän syrjemmältä…

Miten on, Helsingin seudulla asuvat lukijani, oletteko Te voittajia vai häviäjiä tässä uudistuksessa?

Kuvat: Anna-Maria / Secret Wardrobe

6

(28) Kommentit

  1. Jonna says:

    Pääset sillä lipulla meidän tupareihin!

    1. Jes!!!! Edes yksi käyttökerta tiedossa! Ja hei, ehkä mä tämän ansiosta tulen käymään teillä useamminkin… 😀

  2. Kati says:

    En asu Helsingissä, mutta kuulostaa kyllä todella epäreilulta. Miten tuota perustellaan?

    1. Lempparilippuni, eli edullisen ratikkalipun poistumista ei kai ole perusteltu mitenkään. Muuten tuota perustellaan niin, että Helsingin keskusta-alueella asuvilla on paras joukkoliikenteen verkko (kymmeniä busseja, metrot, ratikat…), joten siksi heidän on ihan ok maksaa tästä eniten. Laaja liikenneverkko on kyllä totta, mutta mitä jos käyttää metroa kerran pari vuodessa, ja se yksi pääasiassa käyttämäsi ratikkalinja muutettiin viimeisimmän raitiolinjauudistuksen myötä hankalaksi käyttää, niin ei ihan siltä tunnu, että saa rahoilleen eniten vastinetta.

      1. VL says:

        Ratikkalipun poistoa perusteltiin sillä, että se kohteli eriarvoisesti muita lyhyitä matkoja kulkevia asiakkaita Helsingin keskustan ulkopuolella. Esimerkiksi moni matkustaa Espoon ja Vantaan lähiöissä vain yhden tai pari pysäkinväliä bussilla painavien ruokaostosten kanssa. Miksi tämä matka maksaisi enemmän kuin ratikkamatka?

        1. Kiitos tiedosta VL! Itseltä tuo perustelu oli mennyt täysin ohi. Perustelu on sinänsä ymmärrettävä, mutta jos uudistuksella haetaan eriarvoisuuden poistamista, niin miksi sitten Helsingin sisällä pari pysäkkiä matkustava joutuu maksamaan saman verran kuin ihminen, joka matkustaa Helsingistä Espooseen? Meni kyllä nyt hyvä yritys eriarvoisuuden poistamisesta täysin pieleen… 🙁

          1. VL says:

            Uudessa systeemissä lyhyet matkat maksavat kaikille saman verran, toisin kuin nyt. Nykyisessä systeemissä yhdestä tai kahdesta pysäkinvälistä voi joutua maksamaan seutulipun. Itse asun kolmen kaupungin rajalla ja melko lyhyt työmatkani kulkee näiden kaikkien kolmen kautta. Uudessa systeemissä pysyn B-vyöhykkeellä ja maksan puolet vähemmän. Eikä tarvitse enää kävellä toiseksi lähimmälle pysäkille päästäkseen edullisemmalla lipulla Helsingin keskustaan. Uudessa järjestelmässä on pyritty eroon kalliista lyhyistä matkoista kaupunkien rajojen yli. Millä perusteella juuri ratikkamatkojen pitäisi olla edullisempi kuin muilla kulkuvälineillä tehtyjen matkojen?

          2. says:

            Lopullinen kysymys ei tässä ole edullisista ratikkamatkoista, vaikka sellaiseksi tämä keskustelu on tässä monen (ennen tyytyväisen) ratikkamatkustajan myötä muotoutunut. Pääasia on oikeudenmukaisuus, eli se, että matkustaja maksaisi kulkemansa matkan mukaan. Ihan sama onko Helsingissä, Vantaalla tai ylittää kaupunkien rajoja. Olisi reilua, että viisi pysäkinväliä olisi edullisempi, kuin 30 pysäkinväliä. Maksan mielelläni enemmän kun matkustan kauemmas. Ja tuo ei tässä uudistuksessa toteudu.

            On hienoa kuulla, että sinulle, ja monille samassa tilanteessa oleville uusi systeemi tuo helpotusta ja edullisemmat matkat. On kiva tietää, että uudistus ei mennyt kaikilta osin pieleen.

  3. Elisa says:

    Mulla vaihtuu kesäaikana kulkeminen tän myötä lähes täysin pyörään, ja pyrin varmaan venyttämään kautta pitkälle syksyyn ja talveenkin. Kertalipun kallistuminen harmittaa, kun sen kerran kun käyttäisi julkisia niin tuo 2,20€ on ollut ihan suht kohtuullinen. Noh, eipä voi mitään ja tulee ainakin kuntoiltua pyöräillessä ?

    1. Kertalippu 2,20€ on ollut jo kohtuullisen hintainen, mutta vielä edullisempi ratikkalippu (1,70€) on ollut mulle korvaamaton! Mä haluaisin myös pyöräillä kaikki matkat, mutta polveni on toista mieltä, eikä se kestä pyöräilyä lainkaan. Olen tuosta tosi harmissani. Hyvää liikuntaahan siitä tulisi, jos ei tarvitsisi enää käyttää julkisia ollenkaan. Minä kävelen pääosin kaikkialle (työmatkakin on alle 5km suuntaansa), ja hyvää liikuntaa se on sekin. Silloin kun on kiire, käveleminen on kyllä superturhauttavaa… 😀

  4. Häviäjiä ollaan. Todella harvoin poistun julkisilla A-alueen ulkopuolelle.

    Viime kesän ajelin kaupunkipyörillä 18 v. vanhan pyörän hajottua lopullisesti, nyt olen miettinyt josko ostaisin taas oman ja jättäisin kausilipun ostamatta kesäkuukausina.

    1. Kaupunkipyörät on kyllä hyvä keksintö. Harmi vaan ettei oikea polveni kestä pyöräilyä. 🙁 Tänä keväänä liikenteessä on alkanut näkyä tosi paljon kaupungin (?) tarjoamia sähköpotkulautoja. Olen miettinyt uskaltaisinko ajella sellaisella… Sekin on tosin kuulema aika kallista.

  5. Nina S says:

    Täällä ärsyyntynyt häviäjä myös. Asun keskustassa ja eniten käytän ratikkalippua. Kyllä minä mieleni pahoitin. Yritän selittää itselleni, että kunto kohenee, kun kävelen entistä enemmän joka paikkaan. Toki iloitsen niiden kavereitten puolesta, joita tämä uudistus hyödyttää. Tuo matkan pituuteen perustuva hinnoittelu kuulostaa järkevältä.

    1. Mitäs me mielensäpahoittajat..? 😀 Mutta silloin, kun joku on oikeasti epäreilua, ja vielä sellainen asia, joka vaikuttaa jokapäiväiseen arkeen, niin silloin saakin ärsyyntyä ja harmistua ihan kunnolla. Voin vaan kuvitella miten tämä uudistus lisää liputta matkustavia. ”No mä menen vaan kuusi pysäkinväliä. En todellakaan viitsi ostaa noin pienelle matkalle lippua, koska samalla rahalla pääsee Espooseen asti.” Ehkä tällä uudistuksella on tarkoitus myös työllistää iso määrä uusia tarkastajia…

  6. Saniainen83 says:

    Häviäjä täällä myös! Asutaan kantakaupungissa, mutta kuljen töihin Espooseen. Ymmärtääkseni työpaikkani sijaitsee tuon AB-vyöhykkeen sisälle eli tästä tulisi huima säästö, JOS käyttäisin joukkoliikennettä työmatkoihin. Tilanne on kuitenkin se, että busseilla matkustettaessa matkaan menee noin 55-65 minuuttia ja viimeisen pätkän bussi menee 20 minuutin välein. Omalla autolla kuljen matkan 20-25 minuuttia. Haluaisin suosia joukkoliikennettä, mutta pahimmillaan käytän pelkän bussin odottamiseen (jos missaan vaihdon) saman ajan kuin koko matkaan autolla…. Eli käytän pääsääntöisesti joukkoliikennettä vain vapaa-ajalla A-vyöhykkeen sisällä ratikkamatkoihin. Kaupunkipyörät on ahkerassa käytössä, suoraan oven edessä kaupunkipyöräasema, mutta kaikkiin rientoihin en kuitenkaan pyörällä halua sotke.

    1. Juuri näin! Tämä uudistus ei todellakaan lisää joukkoliikenteen käyttöä, vaan ainakin omalta kohdaltani vähentää sitä reilusti. Jos kerran Helsingin alueella toivotaan ihmisten käyttävän joukkoliikennettä, niin miksi linjastoja heikennetään koko ajan, ja lippujen hintoja nostetaan? En mitenkään pysty ymmärtämään tätä logiikkaa… 🙁

  7. Perseeseen ammuttu karhu says:

    Kyllä ärsyttää tosi pahasti tämä uudistus. Asun keskustan tuntumassa ja käytän ainoastaan ratikkaa silloin tällöin. Matka on kuitenkin liian pitkä käveltäväksi jatkuvasti. Ihme uudistus. Kyllä taas on idiootit olleet asialla.

    Kuten sanot, jo Helsingin keskustassa asuminen maksaa maltaita eli miksi vielä matkustamisesta pitää maksaa suhteesssa enemmän kuin lähikunnissa asuvat? Siis millä logiikalla pari ratikan väliä voi maksaa saman kuin Espoon puolelle matkustus?

    Eniten harmittaa eläkeläisten puolesta. Halutaanko tällä sitä, että he muumioituvst koteihinsa? On aika ero maksaa €3.40 eestaas käynnistä keskustassa kuin €5.60. Jo pari käyntiä viikossa, ja sillloin kk kortti on jo varteenotettava vaihtoehto. Sitäkö tässä ajetaan ja haetaan?

    Vielä se, että tämäkin uudistus maksaa miljoonia. No, jonkunhan se pitää maksaa eli me ratikan käyttäjät. Törkeää. Uudistukselle ei ollut mitään tarvetta.

    1. Kiitos kommentistasi. Olen samaa mieltä kanssasi KAIKESTA! 🙂 En ollut itse tutustunut eläkeläisten uusiin hintoihin, mutta voi vitsit että nyt hermostuin tuosta valtavasta hinnan noususta! Tämän uudistuksen tekijät taitavat olla ahneita yksityisautoilun kannattajia…

      1. VL says:

        Eläkeläiset saavat jatkossa matkustaa päivällä puoleen hintaan.

        1. Onneksi edes tämä. Silti kurjaa, että eläkeläisten edullisempia matkoja rajoitetaan.

  8. Leena says:

    Meillä täällä Tampereella tehtiin sama uudistus muutama vuosi sitten, ja ihan samat keskustelut ja protestoinnit käytiin läpi. En tiedä kuka tämän mallin keksinyt ja millä perusteella, mutta todellakin tuo Hongkongin malli kuulostaisi paljon tasa-arvoisemmalta!

    1. Voi ei, vai on sama malli saatu Tampereellekin. On kyllä ihan älytöntä miten tällainen malli saadaan kaikkialla läpi. Ehkä näistä asioista päättävät ovat itse yksityisautoilijoita, eikä muutokset kosketa heitä itseään pätkääkään. 🙁

  9. Virpi says:

    Minäkin pahoitin mieleni tästä uudistuksesta, enkä varsinkaan pysty ymmärtämään miksi ratikkalippu poistuu. En ymmärtänyt sitäkään, miksi ratikkalippua ei pystynyt ostamaan HSL:n sovelluksesta. Minäkin asun keskustassa ja kävelen pääsääntöisesti työmatkat, mutta joskus jos on kiire tai on paljon kannettavaa, ratikka on tärkeä apu. Mielelläni olen mennyt reilun kahden kilometrin työmatkan ratikalla silloin, kun olen leiponut esimerkiksi työkaverille synttärikakun, enkä läppärin ynnä muiden tavaroiden lisäksi viitsisi kantaa kakkukupua ympäri keskustaa. Siitä avusta maksan 1,70€ mielelläni. Kyllä on todella harmi ettei tämä uudistus ollut yhtään positiivinen juttu.

    1. Onpa ihana kuulla, etten ole ainut jota tämä uudistus harmittaa. Ajattelin ensin, että olenko vain muutosvastarintainen ja valitan valittamisen ilosta, mutta on hyvä huomata, miten monen elämään tämä uudistus vaikuttaa negatiivisesti.

      Mä käytin arjessa ennen lähes ainoastaan ratikkalinjaa numero 7. Viimeisimmän uudistuksen jälkeen tuo linja jaettiin kahtia, linjoihin 2 ja 7. Ennen pääsin helposti töistä kotiin/kaupungille yhdellä sopralla, nykyään joudun vaihtamaan ratikkaa. Miten musta tuntuu, että hinta vaan kallistuu, ja kaikki uudistukset on itselle tosi huonoja..? Harmittaa vietävästi, kun olen aina puhunut julkisten kulkuvälinenden puolesta. 🙁

  10. Kaisa says:

    Itse asun tässä Käpylän aseman vieressä ja kuljen junalla sen kaksi pysäkkiä keskustaan töihin. Mulla on siis nytkin kuukausilippu, mutta ihmettelen kyllä ettei voi ostaa vaan yhtä vyöhykettä? Itsehän asun juuri ja juuri vielä A-vyöhykkeellä niin lippuhan olisi halventunut, jos yksi vyöhyke olisi mahdollinen.
    Mietin myös sitä, että jos tosissaan halutaan vähentää yksityisautoilua niin edullinen julkinen liikenne olisi siihen pakollinen ratkaisu ja tämä vyöhyke jako olisi siihen antanut mahdollisuuden. Mutta se on hyvä, että kauempaa ei ole enää niin kallista matkustaa, vaikka itsellä onkin nyt tuo lyhyt työmatka niin ei kaikilla siihen ole mahdollisuutta.

    1. Niin samaa mieltä Kaisa! Yksityisautoilu ei todellakaan tämän uudistuksen vuoksi ainakaan vähene. Jos A-B -lippu maksaa nyt sen 60€/kk, niin miksi ei voi ostaa pelkkää A-lippua hintaan 30€? Jos voisi, ostaisin sen ihan varmasti itse, vaikken käytäkään sporaa läheskään joka päivä. Kun matkustaa julkisilla keskimäärin kolmena päivänä viikossa, ja aina lyhyitä matkoja kerrallaan, niin tuntuu ihan valtavan tyhmältä ostaa 60€ maksava kuukausilippu jolla pääsee Vantaalle asti, mutta jota käyttää vain pieniin matkoihin muutaman kympin edestä.

  11. Emilia says:

    En yhtään ihmettele, että raastaa hermoja ja vituttaa! Typerä uudistus ja tosiaan aivan yhtä typerä tehtiin Tampereellakin ? Keskustassa asuminen on kallista ja tuntuu kohtuuttomalta, että julkisilla kulkemisesta ”sakotetaan” juuri keskustassa asuvia. Kauempana asuville tämä on toki hyvä uudistus ja kannustaa käyttämään julkisia. Mainitsemasi Hongkongin malli kuulostaa järkevältä ja olisi luullut, että Suomessakin keksittäisiin malli, joka hyödyttäisi jos ei kaikkia, niin mahdollisimman useita ja kannustaisi julkisten käyttämiseen.

    1. AMEN!!! Just näin Emilia! Miten kaikki muut tuntuvat tuon ymmärtävän, mutta näitä päätöksiä tekevät ei? Tai no, joidenkinhan nämä uudistukset täytyy maksaa, ja tässä tapauksessa sen maksamme me, keskustassa asujat. 🙁 Laskin juuri tänä aamuna, että minulta menee normaalisti 30€/kk ratikalla matkustamiseen. Jatkossa tuo summa tulee olemaan 59,70€. Eli jep, kulut tuplaantuu. Voi itkun itku!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.