H&M Conscious Exclusive

tunnetila: ihastus

1154_LB_151154_LB_101154_LB_071154_LB_141154_LB_171154_LB_21

Kuluneella viikolla julkaistiin lehdistökuvat H&M:n uusista Conscious ja Conscious Exclusive -mallistoista. Kestävämmän kehityksen perusmallisto Conscious Collection sisältää kivoja käyttövaatteita ja materiaalina on mm. iholla miellyttävä ja kivan vilpoinen tencel. Suuren yleisön huomio kiinnittyi kuitenkin perusmallistoa enemmän Conscious Exclusive -mallistoon ja kuvat yllä kertovat miksi. Kyseessä on ihan järisyttävän upea mallisto!

Pääsin showroomille tutustumaan mallistoon tarkemmin ja täytyy sanoa että mallisto on niin laadukkaan näköinen ja tuntuinen ettei siitä millään tavalla huomaa vaatteiden olevan valmistettu pääosin kierrätysmateriaaleista. Ja miksi tuota täytyisi huomatakaan? Tulevaisuudessa, luonnonvarojen ehtyessä kun saattaa olla ihan mahdollista, että kierrätysmateriaaleja käytetään vaatteissa siinä missä uutta puuvillaa tai muitakin materiaaleja.

Conscious Exclusive -mallistossa on tänä keväänä ensimmäistä kertaa mukana myös luomunahka ja luomusilkki. Mm. malliston nahkakenkiin ja nahkahameeseen käytetty luomunahka tulee ruotsalaisilta luomutiloilta.

Siihen, ettei erikseen tarvitse mainita valmistusmateriaalien olevan kierrätettyjä on vielä aikaa, mutta mielestäni H&M on tehnyt valtavan hyvää työtä Conscious Collection -mallistojensa kanssa jo monta vuotta. Tämän vuoden erikoismallisto on kyllä napakymppi!

Molemmat mallistot lanseerataan 10.4. ja perusmallisto Conscious Collection tulee myyntiin kaikkiin H&M-myymälöihin sekä verkkokauppaan. Exclusive -mallisto taas tulee myyntiin 150 valikoituun H&M -myymälään ympäri maailman sekä hm.comiin.

Kuvat H&M

0

(5) Kommentit

  1. On kyllä mielettömän hienoja kolttuja! Oma suosikkini on varmaan tummansininen malli.

    http://2becomewang.blogspot.fi/

    1. Juu, kyllä nyt on tässä mallistossa koltut kohillaan. 😀 Mun suosikkini on tuo musta pitsimekko jossa takaosa on etuosaa pidempi. Niin kaunis!

  2. Mä olen kyllä tosta mallistosta hieman eri mieltä.. Jos minä olisin H&M:n kestävän kehityksen ja vastuullisuuden esimies, niin en vaivautuisi alunperinkään tekemään mitään ekologista mallistoa ja käyttämään sen markkinointiin miljoonia. Miksikö? Otetaan esimerkki. Jos firma tuottaa vuodessa 10 mallistoa, joissa on jokaisessa 10 eri tuotetta niin koko vuoden aikana tuotteita tulee yhteensä 100. Tällä hetkellä heidän strategiansa on tehdä yksi näistä mallistoista vastuullisesti (Conscious collection) ja yksi minimallisto ekologisesti. Eli ekologisten mallistojen osuus mallistosta on noin 10%. Tuotteen ympäristövaikutuksista vain noin 30% tulee materiaalin tuotannosta ja sen käsittelystä valmiiksi tuotteeksi. Muu (logistiikka ja kuluttajan vaatehuolto) ei kuulu tähän. Eli ekologisuuden aste on tässä tapauksessa 3-4 tuotetta sadasta, jos tuotannossa ei käytetä ympäristölle haitallisia kemikaaleja. Tosi vihreää… Jos minä olisin vastuullisuuspäällikkö niin tiputtaisin/vähentäisin merkin mallistot kymmenestä esimerkiksi kahdeksaan ELI YKSINKERTAISESTI VALMISTAISIN VÄHEMMÄN PERUSKAMAA. Antaisin näin suunnittelijoille enemmän aikaa tehdä edes ne tavalliset ei-ekologiset mallistot, vaikkapa sellaiset modernit klassikot, jotka pysyvät muodissa kauan ja jotka on valmistettu oikeasti hyvistä materiaaleista ja kestävämmiksi ja saisin korjattua brändin tuotantoa kertaheitolla 20% ekologisemmaksi. Ja sitten lähtisin parin kuukauden lomalle miettimään kenet haluan seuraavan malliston markkinointikampanjan kansikuvaksi. Palattuani lomaltani aloittaisin suunnittelemaan oikeasti ekologista mallistoa, jossa on otettu huomioon kaikki vaatteen ympäristövaikutusten osa-alueet.

    Mutta onhan tuo nätti mallisto, ei siinä mitään. Mainitsit, että mallistossa on käytetty kierrätysmateriaalia? Millä tavalla tarkalleen (kierrätettyä polyesteria)? Vai jotain muita ekologisia kuituja tai virgin-materiaaleja? Tenceliä? Aina kun puhutaan vihreistä arvoista tuotteissa niin musta on hyvä tarkentaa mitä tuotteessa on tarkalleen ottaen ”vihreää” sillä tuotteen valmistuksessa ja sen materiaaleissa on niin monta eri tapaa olla ekologinen.

    1. Hyviä poinnteja Outi ja olen kaikesta kanssasi samaa mieltä. H&M on kuitenkin jättimäinen yritys jonka tavoitteena on tuottaa voittoa ja maksimaalisen voiton samaiseksi heillä on toimiva konsepti kasassa.

      Saatan olla naiivi, mutta iloitsen jokaisesta kestävän kehityksen teosta ja ekologisesta ratkaisusta minkä tuon volyymiluokan toimija tekee. Jokainen kierrätyspolyesterista (mm. kierrätetyt muovipullot) tehty vaate säästää omalta (mimilaaliselta) osaltaan luonnonvaroja, ja kun tuotantovolyymi on H&M:n suuruusluokkaa sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Tietysti parempi olisi jos yksi mallisto jätettäisiin kokonaan tekemättä, mutta kun se tehdään joka tapauksessa niin mielummin luontoa säästäen kuin tavallisilla menetelmillä.

      Toivottavasti H&M:n esimerkki saa muut vaatetusalan suuret toimijat heräämään ja vastaamaan kilpailuun samalla tavalla, ekologisemmilla mallistoilla. Ja kuluttajat, toivottavasti kuluttajat osaavat jo pikkuhiljaa vaatia luontoa säästävämpiä vaihtoehtoja ja äänestää ostokäyttäytymisellään kestävämmän kehityksen puolesta. Joko siis ostamalla näitä tuotteita tai jättämällä kokonaan ostamatta.

  3. […] mahdollisuuden haastatella H&M:n Head of Fashion and Sustainability Catarina Midbyä uusien H&M Conscious Collection mallistojen lanseerauksen yhteydessä. Pääsin esittämään Midbylle muutaman kysymyksen jotka […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.