Läpinäkyvyydestä

tunnetila: pohdiskelu

240514 sandals

Jos olet seurannut blogiani pidempään, olet varmaankin huomannut, että merkitsen blogin kautta saadut tuotteet tekstiin käyttämällä asteriskia, eli tähtimäistä merkkiä *. Tähden merkitys on selitetty myös blogini oikeassa sivupalkissa, ja se on siinä aina nähtävillä.

Olen tehnyt säännönmukaisesti näin jo pitkään. Haluan, että blogini lukijat voivat luottaa siihen, ettei blogissani esiinny piilomainontaa. En myöskään käytä blogissani sponsoroituja linkkejä, eli vaikka kuinka klikkailisitte linkkejä tai ostaisitte suosittelemiani tuotteita, en saa mistään provisiota.

Olen tässä suhteessa ehkä vähän hölmö. Eihän se olisi keneltäkään pois jos joku löytää suosituksestani kivan tuotteen ja ostaa sen, ja samalla minä saisin pienen osuuden tuosta avustani. Näin on kuitenkin tähän asti menty, ja jos muutoksia tulee, lupaan kertoa siitä Teille selkein sanoin.

Aloin kuitenkin eilistä postausta kirjoittaessani miettiä tuota asteriskin käyttöä. Tuntui jotenkin typerältä laittaa asukuvan alle tuotetietojen yhteyteen nuo tähdet. Kuvassa kun ei ollut mitään uutta saatua, ainoastaan vanha laukku jonka olen saanut jo monta vuotta sitten, ja kaulahuivi joka on uudempi, mutta on esiintynyt sitäkin useammassa kuvassa blogissani.

Vuonna 2013 ilmestyi ensimmäinen luonnos blogimaailman ohjeistussäännöstöstä ja siinä sanottiin blogissa toistuvasti esiintyvistä saaduista tuotteista näin. ”INFORMOINTISÄÄNNÖT – Toistot: Jos tuote on uudestaan esillä blogissa esimerkiksi vain osana kuvassa olevaa huoneen sisustusta niin informointisääntöä ei tarvitse noudattaa.”

Eilisissä asukuvissa oli vanhoja, todella usein blogissa esiintyneitä tuotteita osana asua, joten minun ei siis olisi periaatteessa tarvinnut ilmoittaa niitä (sadanteen kertaan) saaduiksi. Olen silti laittanut tähden säännöllisesti kaikkeen saatuun, vaikkei olisi tarvinnutkaan.

Eilen aloin kuitenkin miettiä asiaa ja muistin taannoin saamani lukijapalautteen. Tuohtuneessa palautteessa oli laskettu kuinka monta ”mainospostausta” blogissani kuukauden aikana oli. Niitä oli laskijan mielestä älyttömän monta, sillä olin tapani mukaan merkannut asukuviin kaikki saamani ikivanhatkin vaatteet tähdellä. Hänen mielestään jokainen tähdellä merkattu juttu oli mainos. Onko se sitten mainos, jos päällä on kolme vuotta vanha takki, jota ei ole saanut kaupoista enää moneen vuoteen? Se jää jokaisen itsensä päätettäväksi.

Olen saanut blogini kautta kivoja käyttövaatteita, jotka ovat mukana arjessani päivittäin. En kuitenkaan halua että lukijoina koette jokaisen postauksen olevan mainos. En myöskään halua ottaa asukuvia vain silloin, kun päällä ei satu olemaan mitään saatua.

Ajattelinkin nyt kysyä Teiltä mitä mieltä Te olette asiasta. Onko Teistä hyvä, että merkitsen aina kaikki blogin kautta saadut tuotteet asteriskilla, olivat ne miten vanhoja tahansa, vai riittääkö jos lisään tähden silloin, kun tuote esiintyy ensimmäistä kertaa blogissani? Olen huomannut että moni bloggaaja tottelee tuota jälkimmäistä suositusta, ja siksi oma säntillisyyteni tuntuu vähän liioittelulta.

0

(14) Kommentit

  1. Tarja says:

    En ihmettele säntillisyyttäsi ja kyllä näissä asioissa kannattaa varmastikin olla tarkka. Sinun blogisi on kyllä kaukana mainostamisesta, mutta olen tietysti blogiasi niin monta vuotta seurannut, ett’ hoksaan jo, mikä tuote on uusi ja mikä on vanha. Ja kerrotkin kyllä asian silloin vielä erikseen, kun kyseessä on uusi tuote.

    Tokihan löytyy aina niitä, jotka tuohtuvat milloin mistäkin. Minusta voit varmastikin käyttää ihan omaa harkintaasi, merkkaatko tähdellä vain uudet tuotteet vai myös ne vanhemmat; mikä sinusta helpoimmalta tuntuu ja millä noudatat annettuja ohjeita riittävällä tarkkuudella.

    1. Nina says:

      Kiitos Tarja mielipiteestäsi! Tosi kiva saada teiltä kommentteja ja mielipiteitä tähän asiaan. Tämä kun vaivaa usein mieltä.

      Taidan jatkaa samaan malliin kuin ennenkin. Eipähän tule mitään epäsevyyksiä..

  2. Minä teen samoin kuin sinä eli saatu on saatu vaikka siitä olisi viisi vuotta. Oma lukijakuntani esitti tästä samasta aiheesta postattuani, että merkitsisin vielä erikseen töiden ja blogin kautta saadut tuotteet. Minulle saantikanavalla ei ole juuri merkitystä mutta samalla vaivalla kun merkitsen saadut ylipäätään, voin toki merkitä kummasta on kyse. Tältä osin hankalia ovat lähinnä työt, jotka menevät ”sekaisin” blogin kanssa. 😀

    Itse koen hyvin tärkeäksi mainosten merkitsemisen ja saatujen tuotteiden myös. Kuten sinäkään, minäkään en harrasta affiliate-linkkejä. Kokeilin niitä hetken vanhan blogin puolella ja ainakaan tällä hetkellä ne eivät ole tekemässä paluuta. Minusta on iso osa luottamusta puolin ja toisin, että mainostamisesta puhutaan avoimesti kun sitä kuitenkin mukana on.

    1. Nina says:

      Kiitos kommentistasi Aino! On hyvä saada myös toisen bloggaajan mielipide asiaan.

      Muistan jokin aika sitten lukeneeni kosmetiikka-arvion tuotteista, jotka olin saanut myös itse testiin. Tuossa postauksessa ei mainittu sanallakaan että tuottet on saatu. Minusta tuo oli aika tylsää lukijoita kohtaan.

  3. Ja ihana kuvan ja otsikon yhteneväisyys merkitystasolla! <3

    1. Nina says:

      Hih, kiitos! <3

  4. Mielestäni vuosia vanhoista tuotteista ei tarvitse joka kerta ilmoittaa, etenkin jos niitä ei enää edes saa kaupasta. Ohjeistus lienee tarkoitettu postauksiin, jossa selkeästi kerrotaan jostain tuotteesta, silloin on kerrottava jos se on saatu blogin kautta. Jos tuote on myöhemmin kuvissa osana (asu/sisustus/resepti- jne.) kokonaisuutta, eikä sietä erikseen esitellä ko. postauksessa, en näe tarpeelliseksi mainita jälleen tuotteen tulleen blogin kautta.

    Affiliate-linkkejä en ole koskaan edes käyttänyt.

    Kirjoitan paljon ruokapostauksia. Merkitsen aina ruokayhteistyötkin selkeästi blogiin, mutta jos käytän jossain reseptissä samaa tuotetta, enkä mainitse sen tuotemerkkiä tai paketti ei näy kuvassa, en tuotetta enää merkitse saaduksi.

    Muutaman kerran postauksissa on ollut blogin kautta saatuja viinejä. Jonkun alkoholilakiohjeistuksen mukaan alkoholituotteet, jotka ovat olleet kerran blogissa esillä blogin kautta saatuna, pitäisi myöhemminkin merkitä sponsoroiduksi jos samaa itse ostettua tuotetta näkyy jossain kuvassa myöhemmin. Tätä en aio noudattaa, mielestäni olisi hölmöä kirjoittaa ”Sain pullon kuvan takanurkassa näkyvää viiniä kaksi vuotta sitten testiin, tämän ruoan kanssa joimme itse ostamaani saman merkkistä viiniä.” Uudessa alkoholilaissa ei edes ole somenäkyvyydestä tarkkoja sääntöjä vaan ne kuulemma muokkautuvat oikeudessa käsiteltyjen ennakkotapausten mukaan???

    1. Nina says:

      Kiitos mielipiteestäsi Lumo! Tuo uusi alkoholilaki on kyllä hyvin monitahoinen ja osaltaan todella hämmentävä. Mutta sellaistahan tämä on, sääntöjä sääntöjen perään. Ja kun bloggaaminen on niin uusi alue, niin sääntöjä tulee koko ajan lisää. Täytyy vain yrittää pysyä uusien säännösten perässä ja hoitaa hommat niin, ettei tule sanomista miltään taholta.

  5. HeidiV says:

    Ei tarvitse vanhoista tuotteista ilmoitella 🙂 Mahtavaa silti, että olet säntillinen 🙂

    1. Nina says:

      Kiitos mielipiteestäsi Heidi! Katsotaan josko jatkossa jättäisin vaikka yli kaksi vuotta vanhat tuotteet merkkaamatta… 🙂

  6. Olet kyllä ihailtavan tunnollisesti merkinnyt blogin kautta saamasi tuotteet vuosien ajan. En usko, että kovin moni muu bloggari niin on tehnyt (en ole asiaa tutkinut, joten tämä on vain oma olettamukseni), mutta se on yksi asia mistä täällä blogissasi niin kovasti pidän, olet rehellinen, tunnollinen ja se näkyy myös täällä. Ja tuo saamasi palaute, huoh. Pitemmän aikaa blogiasi seuranneet tietävät varsin hyvin, että blogissasi näkyy vain niitä tuotteita ja testauksia joiden takana seisot. Ja toki bloggaajat saavat kaikkea muutakin bloginsa kautta ja se vain on niin. Ymmärrettävästi se harmittaa joitakin lukijoita, mutta sinua ei voi syyttää siitä ettetkö olisi kertonut tuotteiden alkuperää. Ja sen vuoksi mielestäni yksi maininta tuotteelle riittää ja sillä hyvä 🙂

    1. Nina says:

      Kiitos Emilia! Ihana kommentti! <3 Yritän olla näiden merkitsemisten kanssa tarkkana ettei vain tule sanomista.

  7. Todella mielenkiintoinen kirjoitus Nina! Itse olen miettinyt kovasti affiliate-linkkien käyttämistä sekä blogini kautta saatujen tuotteiden merkintää. Itse en henkilökohtaisesti näytä/kirjoita blogissani tuotteista, joista en pidä ns. Mainosarvoa ulkopuolella (kuten et varmasti sinäkään). Mielestäni on erityisen tärkeää merkitä saadut tuotteet silloin, kun ne on ilman bloggaajana yhteydenottoa/varsinaista yhteistyötä lähetetty hänelle siinä toivossa että ne näkyisivät blogissa. Oma blogini on niin nuori, että alan vasta nyt seuraajia saatuani todella panostamaan näihin asioihin ja merkitsen tarkkaan saamani tuotteet. Mielestäni tuotteet on tärkeää merkitä aina kun niitä näyttää, sillä onhan se aina tavallaan mainos tuotteen merkille, vaikka juuri sitä kyseistä tuotetta ei olisi enää saatavilla. Lukija voi silti ajautua merkin sivuille ja ostaa sieltä jotain muuta mieluisaa, nähtyään kivan tuotteen blogissa. Ihmettelen kuitenkin ihmisten allergisuutta tällaiselle muka piklomainonnalle. Blogeissahan nimenomaan kirjoitetaan omista mieltymyksistä ja jos joku tuotemerkki vastaa niitä, onhan vain kaikkien etu että tieto jaetaan ja samanmieliset lukijat löytävät myös paikan ostaa miellyttäviä tuotteita? Mielestäni on todella selvä ero blogeilla, jotka tällä tavoin saattavat itseään miellyttäviä tuotteita/brändejä lukijoidensa tietoon ja niillä, jotka selvästi mainostavat tiettyä brändiä vain siksi, että saavat siltä tuotteet ilmaiseksi. Itse en, enkä usko että sinäkään, näyttäisi koskaan joitain tiettyjä tuotteita blogissani koska olen saanut ne ilmaiseksi – saatikka maksusta – vaan silloin kun pidän tuotteesta sen saanti/hankintatavasta riippumatta.

    http://www.thewildethings.com

    1. Nina says:

      Kiva kuulla Emma että kirjoitukseni herätti ajatuksia. Blogissani esiintyy todellkin vain ne tuotteet joista pidän ja joiden takana pystyn seisomaan. Ei ole sellaista summaa millä kehuisin tuotetta blogissani vaikken siitä oikeasti pidäkään. Olen rehellisyyden velkaa lukijoilleni. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.