Taas jumissa

tunnetila: ärsytys

Siitä on nyt viikko, kun kävelin viimeksi normaalisti. Tai istuin, seisoin, ylipäätään olin. Noidannuoli, iskias, mitä näitä diagnooseja nyt on. Joku tuon alaselän taas jäykisti. Ihan sama minkä niminen, kunhan menisi pian pois eikä tulisi enää koskaan takaisin.

Olen ollut tässä jamassa nyt kolme kertaa muutaman vuoden sisään. Ensimmäinen kerta (elokuu 2015) oli pahin. Kipu oli niin yllättävä, viiltävä ja tukahduttava, että jos en olisi paremmin tiennyt, olisin voinut ajatella kuolevani siihen. Kaaduin sängylle ja huusin kivusta. Haukoin happea enkä tiennyt tunnenko enää koskaan jalkojani. Selän palautumiseen normaaliksi meni lähes kuusi viikkoa.

Toinen kerta kun alaselkäni kramppasi oli kesällä 2017. Silloin lääkäri epäili krampin johtuneen istumisesta (menimme junalla Hki-Oulu-Hki juhannuksen viettoon), sekä selän kylmettymisestä (uin juhannussaunasta jäätävässä järvivedessä) ja soutamisesta.

Tuo kombo veti selän sellaiseen juntturaan, etten uskaltanut istua töissä tuon jälkeen yli puoleen vuoteen muuta kuin lounastauoilla ja palavereissa. Nostin sähköpöytäni seisoma-asentoon, ja seisoin reippaasti seuraavan vuoden kevääseen asti. Sitten kipu unohtui ja laiskuus voitti. Aloin taas istua töissä kaiket päivät.

Viime maanantaina palasin joululomalta toimistolle. Istuin koneen ääressä 8 tuntia, ja jo tuon yhden päivän istumisen jälkeen huomasin, miten takamukseni alkoi puutua. Jatkoin kuitenkin istumista, laiskotti liikaa. Ajattelin, että illalla tehdyt salitreenit ja jooga auttavat kyllä ja pitävät rangan vetreänä. Puutumisen tunne kuitenkin jatkui.

Torstaiaamuna herätessäni tunsin kipua selässä. Läksin töihin, mutta jo bussissa huomasin, etten kärsinyt istua. Tuolla tiellä ollaan edelleen.


Miksi ihminen (minä) on niin typerä, ettei usko kropan varoituksia?! Jos olisin ymmärtänyt ottaa pepun puutumisen varoituksena tulevasta selkäjumista, ja jos olisin noussut heti maanantaina puutumisoireiden alkaessa työpäiviksi seisomaan, voi olla, etten olisi nyt maannut viikkoa vaakatasossa.

Mistä hitosta nuo krampit oikein tulevat? Ennen vuotta 2015 en tiennyt niiden olemassaolosta, mutta nyt olen tässä jamassa parin vuoden välein. Okei, myönnetään, että oman osansa tähän saattaa tehdä vuosien saatossa salakavalasti noussut elopaino.

Minä en tästä enää nuorru, eikä selkäni tästä paremmaksi tai vetreämmäksi muutu. Tuossa pitäisi olla jo tarpeeksi motivaatiota pudottaa muutama viime vuosina kertynyt ylimääräinen kilo. Ja istuminen, se saa luvan loppua nyt! Nostan työpöytäni ylös heti kun pääsen taas työpisteelleni.

Muistelen, että täältä löytyy selkäkipuilevia kohtalotovereita. Mitkä olivatkaan niitä parhaita vinkkejänne selän kunnossa pitämiseen?

Kuvat: Vilma

7
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Iina / MouMou
    17/01/2019 at 09:32

    Magnesiumöljy! Kuulostaa tylsältä, mutta se oikeasti toimii. Vaadit mieheltä hieronnan tuolla öljyllä ja johan helpottaa.

    t. hän, jonka iskias otti uhrikseen ja joka kärsi siitä sonnasta vuosia 😀

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 14:42

      Oho! Kiitos Iina vinkistä! Mulla on tuossa yöpöydällä itse asiassa magnesiumöljyä, mutten ole koskaan käyttänyt sitä selkään. Tiedän mitä teen (tai siis pakotan mieheni tekemään) illalla! 😀

  • Reply
    Elisa
    17/01/2019 at 11:44

    Tylsääkin tylsempi, mutta toimiva neuvoni: pitkäkestoinen, rauhallinen liikunta päivittäin. Eli kävely ja hyötyliikunta. Ja tietty tuo, että työpäivän aikanakin jos nyt ei seiso koko ajan, niin vaihtaa asentoa ja pitää taukoja. Noidannuolenkin aikana pitäisi pyrkiä liikkumaan kävellen, vaikka se sattuu hulluna (tiedän kokemuksesta, eka noidannuoli tuli jo ala-asteella).

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 14:46

      Kiitos Elisa! Hei apua, noidannuoli jo ala-asteella! Voi hirvitystä, ei lapsena pitäisi kokea mitään näin kamalaa. 🙁 Hyötyliikunta on mulla kunnossa ja kävelykin pääosin. Kävelen siis kaikki keskustassa tekemäni matkat, mutta töihin olen alkanut viime aikoina alkanut mennä julkisilla. Monta vuotta kävelin töihin aamuin illoin (yht. lähes 9km päivässä), mutta sit alkoi polvi oikutella ja hartiatkin jumiutuivat repun kantamisesta, joten nyt olen ottanut käyttään sporan ja bussin. Olisipa edes polvi terve niin pystyisi kunnolla kävelemään. Tykkään kävelemisestä tosi paljon! Terveisin Nina, jolla lähes koko kroppa romuna 😀

  • Reply
    Johanna
    17/01/2019 at 11:51

    Inhottavat selkäoireet Nina 😬 mä kärsin ihan vastaavista. Nyt hyvä vaihe menossa. Itseasiassa mulla käy kotona hermoratahieroja, just makasin kaksi tuntia hierottavana ja IHANAN rento olo. Eli mun vinkit (omalla kohdalla toimii) hieroja ja omat venyttelyt ja ihan mahtava Barre. Kokeile jos ei ole tuttua liikuntaa, barressa saa ryhtilihakset kyytiä. Mä käyn salsatunneilla ja barressa ja niistä on ollu apua ihan hirveesti 😍 Tsemppiä Nina!! ❤️

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 14:50

      Oi Johanna, mä muistan sun selkävaivasi. Venyttelyt on mulla kunnossa ja hierojallakin käyn kohtuu säännöllisesti (ehkä pitäisi käydä useammin), mutta tuo Barre on hyvä vinkki! Mä rakastan Barrea! Olen käynyt tunneilla kolmessa eri paikassa, ja tykkään siitä kaikkialla. Se pomppiminen vaan alkaa ottaa polveen helposti, joten nyt se on jäänyt. Täytyisi ottaa Barre uudelleen treeniohjelmaan ja testata, olisiko siitä pidemmän päälle treenattuna hyötyä. Hermoratahierojalla en ole koskaan käynyt. Se alkoi heti kiinnostaa…

      • Reply
        Johanna
        17/01/2019 at 15:08

        Mä tykkään niin tuosta hermoratahieronnasta. Mun iskias tyyliset oireet ja puutumiset jne häviää kyllä hetkessä aina hieronnan jälkeen. Ja mikä parasta, mun ihana hieroja tulee meille kotiin 😁 oikein jumissa ku on niin kyllähän se tuntuu vähän epämiellyttävälle 😬 mut lopputulos 👍👍👍

        • Reply
          Nina
          17/01/2019 at 16:20

          Mäkin haluan hierojan kotiin! Kuulostaa niin ihanalta! <3

  • Reply
    Johanna
    17/01/2019 at 14:03

    Lisäys vielä edelliseen, pilatesrulla ja tuplapallo. Niitä on helppo käyttää. Ei muuta ku selkää rullaileen ja tuo tuplapallo on tosi kätevä. 😁👍

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 14:52

      Parit erilaiset pallot löytyy, mutta pilatesrulla on niin pitkä, ettei mahdu minnekään. 😀 Sellanen faskiarulla vai mikä se onkaan millä hierotaan lihaskalvoja, mulla on, ja sillä teen joskus, mut liian harvoin kyllä. Sattuu niin hemmetisti! Vitsi miten tärkeää tuo kehonhuolto olisi tehdä vaikka ihan joka päivä!

      • Reply
        Johanna
        17/01/2019 at 15:11

        Tuo faskiarulla varmasti ajaa saman asian. Meillä on pitkä pilatesrulla aina olkkarissa korissa, niinku kaikki muutkin jumppalineet. Ei tuu käytettyä ellei ne oo rumasti esillä koko aika 😂😅👍

        • Reply
          Nina
          17/01/2019 at 16:19

          Tuo on niin totta! Miten se onkaan niin vaikea muka ottaa kamoja kaapista esille?! 🙂

  • Reply
    Terhi
    17/01/2019 at 14:28

    Oletko kokeillut kalevalaista jäsenkorjausta? Moni selkävaivainen saanut avun. Kalevalainen jäsenkorjaus perustuu kudosten mobilisointiin, nivelpintojen saattamiseen kohdalleen ja kalvorakenteiden avaamiseen kudosnesteitä hyödyntäen. Hoito on lempeä. Tieteellistä tutkimusta tehosta löytyy neljältä vuosikymmeneltä. Asut ilmeiseti Helsingissä? Kansanlääkintäseuran sivulta löytyy osaajat ja yritystiedot. Suositus: Katja Rajala, Ilpo Kankkunen tai Maija Von Becker.
    Itse olen saanut valtavan avun ko hoitomuodosta. Kehossani kun on ikuinen epätasapaino lapsuuden trauman takia. ”Rakkaussuhde” alkoi parikymppisenä, kun pääsin ensimmäisen hoidon jälkeen pois leikkausjonosta.
    Kokeile ihmeessä!

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 14:54

      Kiitos Terhi! Olet tänään jo toinen, joka suosittelee kyseistä hoitomuotoa! Eräs kollegani on opiskellut kalevalaista jäsenkorjausta, ja olemme monta kertaa puhuneet, että kävisin hänen luonaan. Täytyykin nyt ottaa häneen yhteyttä ja kysyä saisiko minut kuntoon. 🙂 Kiitos antamistasi nimistä, nekin voivat tulla tarpeeseen. Mahtava kuulla, että olet välttänyt leikkauksen hoitojen avulla!

  • Reply
    pauliina
    17/01/2019 at 19:49

    mullakin on töissä sähköpöytä mutta en ole ”muistanut” pitkään aikaan seistä. huomenna parannan tapani. työterveysfyssari neuvoi sähköpöydän käytöstä, että ei kannata seistä pitkiä aikoja kerrallaan vaan selkä pitää vaihtelusta. eli istumista ja seisomista vaihdellen niin ranka tykkää!

    • Reply
      Nina
      17/01/2019 at 21:10

      Jes, huomenna pöydät ylös ja ranka suoraksi! Ja välillä toki myös istumista ettei selkä ja jalat väsy liikaa. Mä toivon sydämestäni, ettet sinä joudu koskaan kokemaan näitä selkäongelmia. Tekevät elon hyvin tukalaksi. 🙁

  • Reply
    Saara
    18/01/2019 at 21:14

    Täällä onkin monia vinkkejä ja hoitomuotoja, jotka mulle tuli myös mieleen! Lisäisin listaan vielä osteopaatin. En muista ollaanko me puhuttukin itseasdiassa osteopatiasta joskus aiemminkin, hmmm…

    • Reply
      Nina
      19/01/2019 at 21:35

      Mulla on Saara tosi hyvä osteopaatti! Mietin just, että ehkä mun kannattaisi ottaa häneltä hoitoja vaikka puolen vuoden välein. Hän saa aina selkäni parempaan kuntoon, mutta sitten kun on akuutti tarve, hänelle ei saa aikoja. Eli jos kävisin jatkuvasti vaikka puolen vuoden tai muutaman kuukauden välein, niin se olisi sellaista ylläpitohoitoa. Voisi olla hyväksi, eikä tällaisia jumeja pääsisi niin helposti tulemaan.

  • Reply
    HeidiV
    18/01/2019 at 23:27

    Tuskallisen tuttu vaiva! Mulla auttaa esim. piikkimatto.

    Ja hieronnassa käydessä tutustuin kuivakuppaukseen hierojan ehdotuksesta. Oi että se tekee jumeille hyvää! Pitäisikin taas varata aika hierontaan ja kuppaukseen… ettei vaan jumi iske taas.

    • Reply
      Nina
      19/01/2019 at 21:32

      Piikkimatto voisi olla kyllä hyvä! Mulla on sellaset puolipallon muotoiset piikikkäät pallot, jotka on kans tosi hyvät. Mutta piikkimatto olisi ihanan kokonaisvaltainen. Sellaisen voisi kyllä hankkia, kiitos vinkistä! Ja tuo kuivakuppaus, se on myös yksi niistä jutuista, jota on pitänyt kokeilla ikuisuus, mutta on taas unohtunut koko juttu. Kiitos Heidi!

  • Reply
    Liisa
    20/01/2019 at 19:50

    Liputtaisin kyllä pilatesrullan tai blackrollin puolesta, mutta myös sen pilateksen. Pilates pitää tukilihakset kondiksessa, sitä myöten ryhdin ja liikkeet eri suuntiin valelee nikamia ja muita paikkoja.

    • Reply
      Nina
      21/01/2019 at 12:11

      Pilates on kyllä upea laji! Olen harrastanut sitä vuosia, mutta just nyt on ollut tauko viime keväästä asti. Täytyy aloittaa taas kunhan selkä tästä tokenee.

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.