Pakon edessä

tunnetila: harmitus

kineesioteippaus

Kuinkahan moni Teistä ehti ajatella, että hellitin tahtia niin sanotusti hyvän sään aikaan, ennen kuin liika huhkiminen kostautui ja oli liian myöhäistä? Voi kuulkaa, turha toivo!

Ei tätä duracelia näytä pelastavan mikään muu kuin periksi antava kroppa. Vanhuus ei tule yksin, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, ja mitä niitä muita tähän tilanteeseen sopivia varsin kelpoja sanontoja onkaan…

Tein kevään ja kesän ajan niin paljon töitä, että hiirikäteni tulehtui (?) pahasti. Kättä on hierottu ja olen käynyt lääkärissä ja fysiatrilla, mutta mikään ei tunnu auttavan. Välillä käsi oli niin ärtynyt, että kun fyssari painoi sormellaan kyynärpäätäni, aloin huutaa kivusta ja hoito oli pakko lopettaa kesken.

Pientä helpotusta kipuun olen saanut kinesioteippauksista, jotka jos eivät muuten auta, niin ainakin muistuttavat kädessä olevasta kivusta ja saavat varomaan tiettyjä liikkeitä. On aika tukalat oltavat kun kaikki, jopa ponnarin laittaminen sattuu, ja hampaiden peseminen on välillä lähes mahdotonta.

Myös koneella istumisen ja puhelimen näpyttelyn vähentäminen on saanut kipua hellittämään. Seuraavaksi kokeilemme käteen lymfa-hoitoa. Saapa nähdä löytyykö siitä apu elämää rajoittavaan vaivaan.

Liiallisesta tietokoneella työskentelystä johtuvia vaivoja alkaa olla nykypäivänä lähes jokaisella. Onko Teillä kokemuksia tenniskyynärpäästä tai vaikkapa jännetuppitulehduksesta? Miten pääsitte vaivasta eroon, vai pääsittekö?

7

(14) Kommentit

  1. merikukka says:

    Voi sinua! Minulla on ollut tenniskyynärpää ja kivuliasta oli. Nopeasti kuitenkin toivuin, koska tiesin mistä se johtui ja pystyin muuttamaan käyttäytymistä. Olkapää on ollut joskus teipattuna. Hiirikäsi vaivaa ajoittain. Istumatyö ja tietokoneet eivät kyllä ole hyviä kropalle. Nykyään pystyn heti tunnistamaan näitä vaivoja ja hellitän nopeasti. Myös kuntosali, jokapäiväiset punnerrukset (nykyään teen 50 punnerrusta joka päivä O_O) ja venytykset auttavat. Tsemppiä ja paljon lepoa!

    1. Ooh, 50 punnerrusta päivässä kuulostaa mahtavalta! Täytyisi ottaa joku vastaava rutiini itsellekin käyttöön. Tylsä kuulla, että sinullakin on näitä samoja vaivoja. Joskus sitä miettii, että olisikohan olemassa työtä, joka ei sairastuta millään tavalla. Eipä tosin taida olla. 😀 😀

  2. Leena says:

    Minulla on kokemusta hiiren käytöstä tulleesta tenniskyynärpäästä pariinkin otteeseen. Kannattaa kokeilla trackball-hiirtä, jota ei liikuteta. Se ei rasita kyynärpäätä kuten tavallinen hiiri ja siihen tottuu kyllä nopeasti. On mielestäni nopeampi ja tarkempikin kuin tavallinen hiiri. Vasemmalla kädellä hiiren käyttö ei vain tuntunut luontevalta, ja voi sen vasemmankin kyynärpään saada kipeäksi.
    Nykyään teen tiettyjä jumppaliikkeitä, kun kynärpää alkaa tuntua rasittuneelta.

    1. Kiitos vinkeistä Leena! Fysiatrini puhuikin minulle tuosta erilaisesta hiirestä. Kollegoilla on sellaisia käytössä ja kaikki tykkäävät siitä todella. Minusta taas tuntuu etten oppisi käyttämään sitä, se näyttää niin kummalliselta. 😀 Mutta se on kyllä yksi hyvä vaihtoehto. Jumppaliikkeet on kyllä must. Yritän itsekin jumpata kättä mutta nyt se on ollut myös jumppaan liian kipeä.

  3. Pilvekäs says:

    Oletko kokeillut osteopatiaa? Siitä olen itse saanut yllättävän paljon apua erilaisiin kremppoihin joihin fysioterapia tai lääkkeet eivät ole auttaneet.

    1. Hei ihanaa kun muistutit tuosta Pilvekäs!! Vuosi sitten syksyllä kärsin järkyttävästä selkäkrampista, ja sain suuren avun sen selättämiseen osteopatiasta! Täytyykin varata aika osteopaatille jos tämä kipu ei meinaa tästä hellittää.

  4. Nina S says:

    kyynärpäät kiukuttelevat helposti, pahimmillaan oli molemmissa tenniskyynärpäät samaan aikaan, tosin lievänä. Vuosien varrella on ollut lievempää ja pahempaa tulehdusta. Kun pahaksi pääsi, niin vaati jo systemaattista kuntoutusta. Venyttelin päivittäin monta kertaa, sain ohjeet osteopaatilta. Kävin myös säännöllisesti hierojalla (kun ei ollut enää akuutti tulehdus), josta oli apua. Nykyään varaan hierojalle aina pidemmän ajan ja kädet hierotaan samalla. Akupunktiosta sain apua valtavasti . Monta kertaa kävin sielläkin. Kärsivällisyys oli koetuksella, mutta kyllä se käsi lopulta parani.

    Tarkkana saa toki olla, ettei liikaa rasita niitä. Saatan olla koneella liian pitkään ja liian usein. Samoin saatan innostua käsitöistä liikaa. Heti, kun tuli vähääkään tuntemuksia esim. kutomisesta, niin pidin muutaman päivän taukoa. Koen saavani apua tiikeribalsamista. Saattaa laittaa jotain aineenvaihduntaa kudokseen, ainakin pinnallisesti. Näin olen järkeillyt.

    Paranemista!

    1. Voi ei, samat vaivat sinullakin! 🙁 Hyvä kuitenkin kuulla että olet löytänyt avun. Ja mahtavaa on ennen kaikkea se, että tiedät koska kyynärpäät alkaa ärtyä ja osaat hellittää tahtia ajoissa. Ehkäpä minäkin tämän kokemuksen jälkeen opin jotain ja hellitän hyvän sään aikana. Kiitos Nina jakamisesta! <3

  5. Sanna says:

    Hei! Minä taas suosittelen naprapaattia – itselläni oikean käsivarren ja ranteen kivut johtuvat jumiutuneista yläselän, olkapään ja hartian alueen lihaksista. Myös rintaranka on jumissa, johtunee yksipuolisesta liikkumisesta, tietokonetyöstä, älylaitteiden ”swiippauksesta” aina samalla sormella ja kädellä… ja siitä, että autoa ajaessani pidän oikeaa kättä koko ajan vaihdekepin päällä, eli jännitän jo entuudestaan kipeitä lihaksia enemmän (ajan 90% kaupunkiajoa liikennevalojen kattamalla alueella). En koe, että saisin työtäni tehtyä kunnolla vaihtamalla hiiren vasemmalle puolelle, joten hiirikäden vaihto ei ole minulle sopiva ratkaisu, ja kuten joku totesikin, myös vasempaan käteen voi saada hiirikäsivaivat.

    Lisäksi apua saa joogasta, pilateksesta ja kaikesta mikä liikuttaa selkärankaa ja naksauttelee jumilukkoja vapaaksi. 🙂 Superihanaa on pieni tennispallon kokoinen kova ja ”piikikäs” hierontapallo makuulla selän alle laitettuna, sen saa juuri kipeisiin triggerpisteisiin itsekin aseteltua. Sitten vaan muljutellaan kroppa oikeaan kohtaan ja ”levätään” pallon päällä, joskin kipu on joskus niin tukalaa alussa, että lepo on siitä kaukana. Kinesioteipeistä olen saanut monta kertaa jonkinlaisen allergisen reaktion liimalle, eli kun teipit on poistettu, liiman alla liimaan kosketuksissa olevat ihoalueet ovat punaiset ja koholla sekä kutisevat monta päivää. Siihen ei oikein ole auttanut muu kuin kookosöljy ja teepuuöljy sekä aika. (en tykkää kortisonivoiteista, joten en ole niitä testannut)

    Tsemppiä! Laittaisin siis ranteen lisäksi selkärankaa ja yläselkää töihin, jotta mahdolliset jumit ja pinteet avautuisivat.

    1. Kiitos Sanna! Mahtava kommentti ja hyviä vinkkejä! Hierojani totsei, että minulla on tosi kireät ojentajat, joten niitä on hierottu nyt jonkin verran ja luulen että olen saanut siitä helpotusta olooni. Eli sama juttu kuin sinulla, rannekipu voi johtua vaikka mistä muualta ja heijastella ties mihin. Kroppa on kyllä kummallinen kapistus kun kaikki liittyy kaikkeen.

      En malta odottaa että saan käteni siihen kuntoon, että pääsen taas salille. Minulla on loistava treenari, joka on saanut ennenkin minulla hyviä tuloksia aikaan. Liikunta ja venyttely on A ja O, jotta kroppani toimisi kunnolla, ja nyt on takana pitkä tauko kaiken kipuilun vuoksi.

  6. Mulle tuli myös aikanaan hiiriongelmia, jotka – kappas vain – paranivat, kun olin vähemmän näppiksellä. Mutta ne palaavat aina silloin tällöin, million mistäkin tekemisestä. Apuna on nyt blackroll sekä tennispallo, joilla rullailen aina, kun jostain alkaa jumittaa. Lisäksi mulla on Compex-laite, jossa on erilaisia kipu- ja hierontaohjelmia. Näiden avulla jumi ja juiminta pysyvät suht vähäisinä. Lihaskunto on myös nykyisin vähän toista luokkaa 🙂

    1. Oih, Complex-laite kuulostaa ihanalta. Tahtoo sellaisen!!! Minulla yksi aiheuttaja on saaattanut olla liiasta treenistä jumahtanut ojentaja, ja siitä johtuva kipu kyynärpäähän. Voi rähmä! Kunpa sitä voisi olla näppiksellä vähemmän. 🙁

  7. KristinaS says:

    Mulla hiirikäsi / tenniskyynerpää oireilee välillä, ja oli joskus pidempäänkin kipeä. Mutta akuutti kipu hellitti, kun vaihdoin hiiren vasempaan käteen. Tuntui aluksi oudolta, mutta noin viikossa se alkoi jo sujua! Lisäksi käyn hierotuttamassa käsiä ja hartioita silloin tällöin ja venyttelen ranteita ja käsivarren lihaksia silloin kun tuntuu siltä että ne alkavat jumittaa. Tsemppiä käsivaivojen hoitoon!

    1. Kiitos vinkistä KristinaS! Sain saman (hiiri vasempaan käteen) ohjeen fysioterapeutiltani, ja olen nyt noudattanut sitä vähän yli viikon. Vaikeaa on välillä, mutta yllättävän nopeasti siihen tottuu. Välillä tosin menee hermo ja siirryn seisomaan vasemmalla yltääkeni hiireen oikealla kädellä. 😀 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.