Mitä geeniperimäni kertoo minusta?

tunnetila: helpotus

*Yhteistyössä Negen*

Ensimmäinen nelipäiväinen työviikkoni on nyt takana. Vähän se meni pieleen: tein neljässä päivässä koko viikon työtunnit, eli 38 tuntia töitä. Mutta perjantain pidin silti lähes kokonaan vapaana. Pariin sähköpostiin ja yhteen työpuheluun vastasin, mutta muuten vietin perjantain ihan miten tykkäsin.

Pötköttelin sängyssä pitkään, luin lehteä, pesin pyykkiä ja siivoilin kevyesti. Kävin päivällä salilla ja saunassa, sekä nautiskelin aikatauluttomuudesta. Oli ihana olla arkivapaalla jo perjantaina, mutta parhaiten tuon levon voiman huomasin lauantaiaamuna.

Yleensä lauantait menee minulla sängyssä tai sohvalla maatessa ja viikon aikana kulutettuja voimia keräillessä. En jaksa lauantaisin tehdä yhtään mitään! Viime lauantaina olin kuitenkin lähileipomossa ostamassa aamiaisleipää jo ennen aamuyhdeksää, ja olo oli levännyt ja virkeä. Ihan mieletöntä, miten yksi ylimääräinen vapaapäivä rankan työviikon jälkeen sai minut palautumaan noin hyvin!

Stressin poisto, palautuminen, säännöllinen unirytmi sekä runsas liikunta ovat teemojani tälle vuodelle (ja toivottavasti hamaan tulevaisuuteen asti), joten tuntuu valtavan hyvältä huomata, että olen jo heti vuoden alusta päässyt oikeille jäljille elämäni rauhoittamisen ja tasoittamisen kanssa!

Stressin poisto, palautuminen, säännöllinen unirytmi ja liikunta ovat kaikille tärkeitä teemoja hyvinvoinnin saralla, mutta erityisen tärkeää niistä on pitää huolta jos tiedät, että sinulla on taipumusta vaikkapa tyypin 2 diabeetekseen tai kohonneeseen verenpaineeseen.

Kerroin joulukuussa tekeväni blogiyhteistyötä geenitestejä tekevän Negenin kanssa. Annoin sylkinäytteen DNA-testiä varten joulukuussa, ja tammikuun odotin geenitestin tuloksia jännittyneenä. Jännitin tuloksia ehkä normaalia enemmän, sillä tiedän ainakin toisella puolella suvussani olevan taipumusta sydän- ja verisuonitauteihin. Nyt tulokset ovat täällä, ja on totuuden hetki. Mitä geeniperimäni siis kertoo minusta?

Sain testituloksissa hyviä ja huonoja uutisia. Hyvinä uutisina mainittakoon mm. se, että geeniperimäni mukaan minulla ei ole äärimmäistä riskiä sairastua mihinkään suomalaisten yleisimmistä kansantaudeista, ei ainakaan seuraavan parinkymmenen vuoden aikana.

Jos pidän painoni kurissa, liikun yhtä aktiivisesti kuin tällä hetkellä, en tupakoi, käytän alkoholia harvoin, ja pidän ruokailutottumukseni ja elintapani järkevinä, voi käydä niinkin hyvin, etten sairastu koskaan esim. sepelvaltimotautiin.

Tärkeä tieto minulle oli myös se, ettei perimästäni löytynyt laskimotukosvarianttia. Jos naisilla on geneettistä taustaa laskimotukoksille, heille ei silloin suositella esim. yhdistelmäpillereitä. Vaikka gynekologilla kysytään tuota taipumusta ennen reseptin määräämistä, ei geneettisestä taustasta voi olla ilman testin tekemistä ihan varma.

Poikkeuksellisen suurta riskiä geeniperimässäni ei siis mihinkään tautiin ole. Tämä oli valtavan helpottavaa kuulla!

Vaikka minulta ei löytynytkään yleisimpiä tutkittuja geenimuunnoksia, eikä hälyyttävää sairastumisriskiä, saivat testitulokset minut silti mietteliääksi. Geeniperimässäni on nimittäin hieman kohonnut riski sairastua tyypin 2 diabeetekseen, sekä vielä suurempi riski kohonneeseen verenpaineeseen.

Stressi nostaa verenpainetta ja lisää unettomuutta. Väsyneenä ja stressaantuneena en jaksa liikkua tarpeeksi ja alan helposti herkutella liikaa. Lohtusuklaa nostaa verensokeria hetkeksi, mutta puolen tunnin päästä jaksamiseni romahtaa. Kohtuuton väsymys saa minut suuntaamaan suoraan töistä kotiin, ja vajoamaan sohvalle tuikitärkeän liikunnan sijaan.

Salakavalasti paino alkaa nousta, hyvät elintavat jäävät väsymyssyömisen jalkoihin, ja ei aikaakaan, kun ylipaino, diabetes ja verisuonitaudit kolkuttelevat oven takana.

Kaava kuulostaa lohduttomalta, enkä halua selkäkipujeni lisäksi kärsiä tulevaisuudessa myös muista sairauksista, jatkuvasta lääkityksestä puhumattakaan. Välilevynpullistumat ovat ihan riittävä vitsaus tekemään olostani kehnon ja liikkumisesta raihnaista.

Ylipaino on se, mitä ortopedini, sekä ihan jokainen selkääni viime vuoden aikana tutkinut on kehoittanut välttämään. ”Pysyt selästäsi huolimatta liikuntakykyisenä, jos et päästä painoasi nousemaan.”

Vaikka jännitin geenitestin tekemistä kovasti, olen silti todella tyytyväinen, että uskaltauduin tekemään sen. Sain kaikista testiin liittyneistä eri osa-alueiden tutkimuksista valtavasti lisäpontta hyvinvoivaan elämään, ja elämänhallintaan muutenkin.

Suosittelen todella lämpimästi geenitestin tekemistä jokaiselle, joka tietää suvussaan olevista sairauksista, ja miettii, voisiko jotenkin estää sukurasitteisiin sairastumisen omalla kohdallaan.

Jos kiinnostuit Negenin DNA-testistä, tai ajattelet, että testi olisi hyödyllinen jollekin läheisellesi, niin koodilla Tunnetila50 saat Negen 360 -genomianalyysista 50€ alennuksen, kun tilaat sen 29.2.2020 mennessä. Testin normaalihinta on 349€. Koodia käyttämällä hinnaksi jää siis 299€.

Muutaman satasen satsaus saattaa tuntua paljolta, mutta mielestäni se on kuitenkin aika pieni raha siihen nähden, että testin avulla voit mahdollisesti elää parempaa ja terveempää elämää ilman pysyvää lääkitystä vielä muutaman vuosikymmenen lisää. Ja hei, kaikki raha, mikä menee omaan hyvinvointiin, on erinomaisesti sijoitettu!

Lue lisää geenitesteistä Negenin sivuilta.

Kuva minusta: Iina / MouMou

9
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Iina / MouMou
    10/02/2020 at 10:41

    Nää testit on niin kiinnostavia! Ihana kuulla, että sait ”hyviä uutisia” tulosten muodossa. 🙂

    • Reply
      Nina
      10/02/2020 at 11:52

      Joo, olin hyvin iloisesti yllättynyt. Oli kyllä myös hyvä tietää, mikä saattaa olla edessä, jos elintavat muuttuvat suuresti.

  • Reply
    JonnaH.
    10/02/2020 at 19:02

    Sehän on ihan tutkittu juttu, ettei ihminen palaudu viiden päivän työviikosta kahdella vapaapäivällä. En tämän vuoksi ihmettele, että ihmiset uupuu töissä niin helposti. Jos on ma-ti töissä, niin la ei ole aivoille vielä vapaapäivä, ne eivät ole siinä vaiheessa päästäneet vielä työviikosta irti. Ongelma onkin se, että se sunnuntai olisi sitten aivojen mielestä se vapaa, mutta ongelmaksi koituu se, että jos on menossa ma töihin, niin sunnuntaina ajatuksen kääntyvät jo maanantain työpäivään. Joten lopputulos on se, että sitä vapaata ei ollut käytännössä lainkaan. Nyt sun aivoilla on vapaa perjantain takia lauantaina oikeasti vapaata ja sen huomasitkin jo siinä, miten virkeä olit. 🙂

    Teen kodin ulkopuolisessa työssäni kolme päiväistä työviikkoa, joskus harvoin saattaa olla vain kaksi päivää töitä, huomaan itse, että 3-4 päivän vapaa, niin olen heti tehokkaimmillani ja tunnen itseni levänneeksi. Kotona tehty blogityö ei kuormita itseäni niin paljon kuin työ, johon pitää käyttää aikaa lähtemiseen, kotiin tulemiseen ja laittautumiseen. Usein päivä venyy noiden takia lopulta pitkähköksi, vaikka harvoin teen yli 7h päiviä.

    Ihana kuulla, että kolmen päivän vapaa tuntui heti tekevän tehtävänsä. <3

    • Reply
      Nina
      13/02/2020 at 14:44

      Tuo teoria kuulostaa Jonna just siltä, miltä tämä tuntuu. Eli kolmessa päivässä ehdin palautua heti viikosta paremmin. Oma työmääräsi kuulostaa todella hyvältä. Kohta kun totun tähän nelipäiväiseen työviikkoon, niin alan haaveilla kolmesta työpäivästä… 😀 Kierre on valmis. 🙂

  • Reply
    Emilia
    16/02/2020 at 08:28

    Nämä testit on niin mielenkiintoisia ja hyvä, että teit tuon ja sait positiivisia asioita sitä kautta elämääsi. Työelämä on muuttunut niin hektiseksi ja meiltä vaaditaan jatkuvasti niin paljon, että palautuminen on tullut entistä tärkeämmäksi. Nyt kun olen tehnyt lokakuun lopusta asti kolmea päivää viikossa, olen huomannut kuinka paljon oma keho ja mieli tarvitsee aikaa palautumiseen ja kuinka tärkeää se palautuminen on. Hiljaisena aikana töissä tuo kolme päivää tuntui todella hyvältä ja nyt kun tahti on taas kiristynyt, tuntuu, että tuo kolme päivää ei vain riitä asioiden tekemiseen. Onneksi osa-aikaisuus jatkuu vielä hetken aikaa ja saan vielä rauhassa opetella työn ja vapaa-ajan tasapainossa pitämistä. Harmi, että taloudellisesti ei ole mahdollisuutta jatkaa osa-aikaisuutta kesään asti, se varmasti olisi tehnyt vielä hyvää. Samalla olen myös huomannut kuinka paljon ruokavalion muutos on vaikuttanut elämään ja auttanut jaksamaan töissäkin paremmin. Vaalea leipä, riisi, peruna ja pasta ovat jääneet kokonaan pois ja myös mieli on virkeä kehon lisäksi. Kokonaisvaltainen hyvinvointi ja itsestä huolta pitäminen toivon mukaan auttamaan myös jaksamaan työkiireitä paremmin 💕

    • Reply
      Nina
      16/02/2020 at 19:17

      Oi miten ihana kuulla, että olet saanut energiaa elämään lyhyemmän työviikon ja uuden ruokavalion kautta! Niin hienoa! Muutos kuulostaa todella hyvältä. Itse olen vain herkutellut ehkä lokakuusta asti. 🙁 Nyt alkaa olla itselläkin sellainen olo, että pitäisi skarpata ruokavalion kanssa, niin saisi lisää energiaa arkeen. Muutoksen huomaa tosi nopeasti ja olo kevenee huomattavasti. Tsemppiä sulle arkeen! <3

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.