Miten määritellä tuotteiden kotimaisuus?

tunnetila: pohdiskelu

Yövyin muutama viikko sitten Oulun reissullani Original Sokos Hotel Arinassa yhteistyön merkeissä. Olen yöpynyt Arinassa aikaisemminkin, mutta tällä kertaa, kun kyseessä oli yhteistyö, halusin poimia Tunnetilan Instagram-tilille niitä pieniä kivoja juttuja, jotka tekevät kyseisestä hotellista suosikkini. Yksi näistä asioista oli hotellissa käytettävien tuotteiden paikallisuus- ja kotimaisuusaste.

Mainitsin Instagramissa, että hotellissa esimerkiksi saunatuotteet ja pesuaineet ovat kotimaisia. Tehostin sanomaani julkaisemalla kuvan hotellihuoneemme kylppäristä, jossa näkyi mm. Lumenen shampoo, hoitoaine ja suihkusaippua.

Pian julkaisun jälkeen sain viestin seuraajaltani, joka kommentoi sanomalla ”Lumenehan ei kyllä enää ole suomalainen.” Ja kyllä, oikeassahan hän periaatteessa oli. Lumenen enemmistöomistus on jo vuosia ollut ulkomailla. Aikaisemmin Langholm Capital Partnersilla (otti Lumenen salkkuunsa jo vuonna 2003) ja vuodesta 2021 norjalaislähtöisellä Verdanella (lähde).

Mutta mikä sitten on edelleen suomalaista? Vastasin seuraajalleni seuraavasti: ”Lasken Lumenen kotimaiseksi, sillä sen tuotteet valmistetaan edelleen Espoossa. Jokainen hotelleissa käytettävä purki ja purnukka tuovat työtä Suomeen. Ihan kuten Panda on mielestäni edelleen suomalainen suklaan ja lakun valmistaja koska sen tuotteet tehdään Vaajakoskella, vaikka (norjalainen) Orkla sen nykyään omistaakin. Olen ehkä idealisti, mutta kaikki Suomessa pysyvä tuotanto on kotiinpäin ja kehumisen arvoista!”

Ostin hetki sitten Marimekon kassin, joka oli valmistettu Virossa. Toissa viikolla hankkimani Iittalan astiat taas oli valmistettu Romaniassa. Vaikka kaikkia tuotteita ei enää Suomessa valitettavasti tehdäkään, niin esimerkiksi Marimekon ja Iittalan (Fiskars Group) omistus on edelleen Suomessa.

Tämän lisäksi Marimekon kankaita painetaan Herttoniemen tehtaalla ja Iittalan lasiesineitä valmistetaan yhä Iittalan lasitehtaalla. Kuten sanottua, jokainen Suomessa pysyvä työvaihe on nykyisessä maailmantilanteessa voitto.

Miten Te määrittelette kotimaisuuden? Ovatko vaikkapa Lumene tai Panda Teistä edelleen kotimaisia brändejä, vai täytyykö brändin omistus olla kokonaan Suomessa ja tuote olla valmistettu täysin kotimaassa kotimaisista raaka-aineista, jotta kotimaisuuden määritelmä täyttyy? Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ajatuksia kotimaisuuden määritelmä Teissä herättää.

8

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.