Viisi vinkkiä Islannin matkalle

tunnetila: onni

Niin kauan kun muistan, olen haaveilut matkustavani kahteen maahan: Islantiin ja Japaniin. Muistan jo lapsena olleeni kiinnostunut Islannin karun kauniista luonnosta ja japanilaisesta kulttuurista. Vaikka olen elämäni aikana matkustellut paljon, niin jostain syystä en ole koskaan päätynyt käymään kummassakaan näistä maista.

Viime vuosina olemme vähentäneet ulkomaille matkailun minimiin, enkä usko, että tulemme enää koskaan matkustelemaan samalla tavalla kuin ennen. Jokainen lennetty lentomatka aiheuttaa huonon omatunnon ja korostaa omaa etuoikeutettua asemaa tässä kahtia jakautuneessa maailmassa.

Viime aikojen tulivuorenpurkaukset Islannissa saivat minut kuitenkin toteamaan, että jos oikeasti haluan toteuttaa unelmani Islannin näkemisestä, niin se tulisi tehdä pian. Emmehän voi tietää, mitä kaikkea luonnossa tai lentomatkailussa tulee seuraavien vuosien aikana tapahtumaan.

Niinpä päädyimme oikeastaan ihan ex-temporee varaamaan meille neljän päivän matkan Islantiin. Pakko sanoa että kyllä kannatti. Tuli nimittäin tehtyä aivan uskomaton reissu!

Matka oli niin upea, että sen jäsentelemiseen minulla ei ole vielä ollut aikaa eikä halua. Haluan vielä lillua tässä onnellisuuden tunteessa ja upeissa muistoissa mahdollisimman pitkään. Moni kommentoi minulle Instagramissa olevansa minulle tästä reissusta kateellinen. Totesin että tästä lähtien olen minäkin kateellinen ihan jokaiselle, joka Islantiin pääsee. Islanti oli niin ihmeellinen paikka!

Seuraavassa viisi vinkkiä kaikille onnekkaille, jotka pääsevät viettämään aikaa Islannissa.

Vaikka olisit vannoutunut omatoimimatkailija, harkitse pakettimatkaa Islantiin

Islannissa kaikki on kallista ja välimatkat on pitkiä. Kokemuksemme mukaan voit säästää rahaa ja myös hermoja valitessasi helpon pakettimatkan. Meidän matkaamme kuului valitsemamme lennot, kolmen yön yöpyminen valitsemassamme hotellissa, retki Sky Lagooniin, koko päivän kestävä Golden Circle -retki ja kuljetukset hotellilta retkille ja takaisin.

Oli ihanan helppoa mennä hotellin viereiselle noutopysäkille puoli tuntia ennen retken alkamista, kun taustalla oli varmuus siitä, että sinut tullaan noutamaan sovittuun aikaan ja retken päätteeksi myös palautetaan takaisin hotellille jos niin haluat. Jos tiellä oli ruuhkaa ja pick up -noutobussi oli ruuhkan takia myöhässä, perillä tiedettiin odottaa meitä, eikä retkelle lähdetty ilman ilmoittautuneita.

Tuli olo, että meistä pidettiin koko reissun ajan todella hyvää huolta.

Matkusta sesonkien ulkopuolella

Vaikka itse sanonkin, niin luulen, että satuimme Islantiin parhaaseen mahdolliseen aikaan. Koko pitkän talven kestävä revontulten sesonki päättyy 15.4., ja revontulia metsästävien ihmisten joukko oli nyt huomattavan vähäistä.

Nähtävyyksillä ei tarvinnut jonottaa emmekä joutuneet taivaltamaan turistimassoissa kohteelta toiselle. Ravintoloissa oli tilaa ja hotellien hinnat olivat huomattavasti sesonkeja (pitkä talvi ja kesäkausi) alhaisemmat.

Saimme jopa pakettimatkaamme Golden Circle -retken kaupan päälle (säästö noin 150€), kun satuimme matkustamaan Islantiin juuri revontulisesongin loppuvaiheessa.

Reykjavikissa oli mukavan väljää ja oli kiva istua ravintoloissa ja aistia aitoa paikallista tunnelmaa, kun viereisissä pöydissä puhuttiin vain islantia.

Revontulia emme toki nähneet, mutta ei se ollut tarkoituskaan. Niitähän voi halutessaan nähdä myös Suomessa. On ihan eri asia jos matkustaa Islantiin pelkästään revontulten näkemisen toivossa. Silloin sesongissa matkustaminen on suotavaa.

Lyhyillä lomilla osallistu valmiille retkille

Luin etukäteen netistä, että Islannissa kannattaa vuokrata auto ja ajella omassa tahdissa paikasta toiseen. Tämä on varmasti totta jos saarella viettää pidemmän aikaa. Meidän lyhyellä neljän päivän reissulla valmiit retket olivat ehdoton edellytys mahdollisimman paljon näkemiselle ja suurille kokemuksille.

Kultainen kierros, eli Golden Circle -retki, kesti 8h ja sinä aikana kävimme kolmella nähtävyydellä: Þingvellirin kansallispuistossa jossa Euraasian ja Amerikan mannerlaatat kohtaavat (kävelimme välillä myös Amerikan puolella), Haukadalurin geotermisellä alueella jossa kuuma lähde purskautteli ilmoille noin 80-100 asteista vettä, sekä Gullfossin vesiputouksella, jossa maisemat oli henkeä salpaavan upeat.

Näiden lisäksi pysähdyimme myös Islannin suurimmalla tomaattitarhalla, jossa pääsimme maistamaan tomaateista tehtyä olutta ja tomaattijäätelöä. Oli hyviä molemmat!

Jos olisimme tehneet omatoimisia retkiä, emme olisi päätyneet ainakaan tomaattitarhalle. Olisimme jääneet myös ilman tarinoita ja tietämystä, jota matkaoppaamme meille matkalla jakoi.

Yhtenä päivänä kävimme juhlimassa elämää Sky Lagoonissa ja nautiskelimme uimisesta kuumassa lähteessä. Otimme pakettiin mukaan myös seitsenvaiheisen spa-rituaalin, joka sisälsi kylmävesialtaan, saunan, vartalon suolakuorinnan ja muutaman muun vaiheen. Kokonaisuus oli kiva, ja itse laguuni aivan fantastinen!

Vaikka laguunissa sai kuvata ja siellä jopa myytiin kännyköille vesitiiviitä pusseja, me päätimme jättää puhelimet lokeroihin ja nauttia upeasta ympäristöstä ilman kännyköitä. Juuri ennen lähtöä oli kuitenkin pakko hakea puhelin ja napata edes muutama kuva todistusaineistoksi. On se kumma miten kaikesta on aina pakko saada edes yksi kuva!

Vaikka Sky Lagoon sijaitsee lähellä Reykjavikia ja sinne pääsee helposti omalla autolla, niin valmispakettina säästyimme ajamiselta, parkkipaikan etsimiseltä ja saimme molemmat vain nauttia ja rentoutua koko reissun ajan.

Valitse ”pikkasen parempi” hotelli, jos budjetti antaa myöden

Kuten sanottua, Islanti on kallis maa. Jos et ole liikkeellä ihan minibudjetilla, niin hotelliin panostaminen kannattaa. Yövyimme itse tosi kivassa Grandi by Center Hotelsissa. Hotelli sijaitsee Grandin alueella, vanhan sataman tuntumassa. Nouseva alue muistutti vähän Tallinnan Telliskiveä trendikkäine ravintoloineen ja designbutiikkeineen. Alueella oli hyvä vibe, kuten paikalliset sanoivat.

Kivan ja kiinnostavan alueen lisäksi hotellissa parasta oli sinne juuri avattu spa-osasto. Kun olit ollut koko päivän liikenteessä ja kävellyt valtavasti, oli ihana käydä päivän päätteeksi saunassa ja lillua lämminvesialtaissa. Span käyttö kuului huoneemme hintaan, joten siksikin hieman parempaan hotelliin kannatti panostaa. Spahan pääsi siis myös hotellin ulkopuoliset asiakkaat, mutta silloin sisäänpääsymaksu spahan oli 40€/hlö.

Hotelli tarjosi meille myös tervetuliaismaljat, ja Islannin hinnoilla otimme juomat ilolla vastaan. Lasillinen kuohuvaa kun maksoi ravintolassa edullisimmillaan noin 15€.

Grandi by Center Hotelsin hinta vaihtelee todella paljon sesonkien mukaan. Kalliimmillaan perushuoneesta voi joutua maksamaan noin 350€/yö. Kun itse matkustimme sesongin ulkopuolella, maksoimme yöstä noin 200€. Ja hintaan kuului edelleen samat edut, eli spa, tervetulomaljat ja erinomainen asiakaspalvelu!

Viides ja viimeinen vinkkini on kaikista tärkein: jos yhtään kiinnostaa, niin mene Islantiin!

Vaikka olimme perillä vain pidennetyn viikonlopun, ehdimme silti nähdä ja kokea valtavasti. Näimme karua ja samalla henkeäsalpaavan upeaa luontoa silmänkantamattomiin. Näimme satoja suloisia islanninhevosia. Opimme paljon luonnon monimuotoisuudesta ja kuulimme millaista on kasvattaa vihanneksia maassa, jonka maaperässä ei luonnostaan kasva juuri mikään.

Kuulimme maan lähes kokonaan omavaraisesta sähköntuotannosta (kuuma vesi taitaa vielä jossain maailman vaiheessa olla kultaakin kalliimpaa) ja näimme tällä hetkellä aktiivisena olevan tulivuoren oranssina hehkuvaa tupruttelua.

Pysäyttävien luonnonilmiöiden lisäksi rentouduimme joka päivä spassa, kävimme pizzalla Grandin trendialueella ja istuimme illallisella vanhaan postitoimistoon remontoidussa upeassa ruokahallissa. Kävimme myös tutustumassa kahteen kaupungin näyttävimmistä rakennuksista; valtavaan Hallgrímskirkja kirkkoon sekä uuteen musiikkitalo Harpaan.

Islanti vei sydämeni totaalisesti jo muutamassa päivässä. Totesinkin puolisolleni jossain vaiheessa, että onkohan niin, että sielunmaisemani on todellisuudessa yhtä karu kuin tämä laavakivestä muodostunut maa, jossa ei kukatkaan kuki. Tiedä häntä.