Ylimääräisestä tavarasta eroon – Neljän kirppiksen vertailu

tunnetila: vinkkaus

Muutimme heinä-elokuun vaihteessa ja päätin silloin hankkiutua kerralla eroon paljosta tavarasta. Annoin tavaroita ystävilleni ja tein lahjoituksia hyväntekeväisyyteen. Ison osan tavaroista möin erilaisilla kirpputoreilla. Tavara liikkui kirppiksillä mukavasti, joten ajattelin nyt hieman vertailla neljää eri tapaa, jolla myyntiä tein.

Kiertoon lähti aika paljon vaatteita, mutta myös kodintarvikkeita ja -tekstiilejä. Vaatteet möin pääasiassa kolmessa paikassa: Zadaassa, Emmyssä ja Préportéssa. Kodintarvikkeet löysivät uudet kodit FB-kirppiksen kautta.

Mutta nyt niihin lupaamiini eri myyntipaikkojen vertailuihin!

Zadaa

Kirppisappi Zadaa on blogini lukijoille jo varmasti tuttu paikka (olenhan Zadaa-fani!), mutta kerrataan vielä miten homma toimii.

Lataa Zadaa-appi puhelimeesi. Rekisteröidy. Täydennä profiilisi (strategiset mitat, kengän koko ja vartalomalli). Näiden tietojen jälkeen palvelu etsii sinulle palvelussa kirjautuneena olevat ”kroppakaksoset”, eli ihmiset, jotka ovat kanssasi suht saman kokoisia. Tämä helpottaa ostamista ja myyntiä valtavasti!

Pääset selailemaan sinulle sopivan kokoisia vaatteita, ja myyntiin laittamasi vaatteet taas näkyvät heille, joille tuotteesi ovat sopivia. Erittäin kätevää!

Vaatteiden ostaminen Zadaan kautta on todella helppoa ja mutkatonta, mutta jos haluat myydä, et ostaa, myös tuotteiden myyntiin laittaminen onnistuu yksinkertaisesti. Hieman työlästä se tosin on, mutta helppoa joka tapauksessa.

Kuvat myyntiin laitettavista tuotteista napsitaan näppärästi kännykällä (kuvia voi olla 4 kpl), ja sen jälkeen täydennetään tuotetietolomake. Valitaan mm. koko, tuotteen kunto ja hinta. Tuotteesta voi myös halutessaan kertoa muutamalla sanalla.

Zadaan plussat myyjän kannalta:

  • tuotteet saa hinnoitella itse
  • myyntiin voi laittaa mitä tahansa brändejä
  • laaja ostajakunta (saman appin kautta ostoksia voi tehdä Suomen, Tanskan ja Saksan Zadaasta)
  • mutkaton paketointi (Zadaassa myydyn vaatteen voit pakata vaikka muovipussiin, kunhan suljet sen kunnolla pakkausteipillä)
  • helppo tuotteiden postitus (paketti maksaa aina saman verran, ja maksu hoituu Zadaan omalla koodilla, ei erillisillä postimaksuilla)
  • turvallinen tuotteiden postitus (Zadaa vakuuttaa kaikki lähetetyt paketit 10 000 euroon asti)
  • varma rahojen saanti (Zadaa huolehtii rahan siirrosta puolestasi)
  • kokeilin vaatteiden ja asusteiden lisäksi myydä Zadaassa myös kosmetiikkaa, muutamia kirjoja ja kodin pientuotteita, ja kaikki meni
  • tuotteet liikkuvat Zadaassa hyvin
  • myynnin voi lopettaa kun itsestä siltä tuntuu

Zadaan miinukset myyjän kannalta:

  • tuotteiden kuvaamiseen menee aikaa (jos mitenkään mahdollista, niin vaatteista kannattaa ottaa myös kuvia päällä)
  • postitusrumba (jos myynnissä on paljon tuotteita, varaudu juoksemaan lähimmällä Ärrällä tai muussa Matkahuollon pakettipisteessä usein)
  • ihmiset saattavat kysellä myynnissä olevista tuotteista kaikennäköistä (välillä saa olla jatkuvasti puhelin kädessä kun kysymyksiä tulee paljon), tai tinkivät kohtuuttomasti, esim. hintapyynniltään 120€ maksavasta takista voidaan tarjota 10€ (tinkiminen on kirppiksillä sopivaa, mutta kohtuuttomat hintatarjoukset ärsyttävät ainakin allekirjoittanutta)

Muita Zadaata käsitteleviä postauksiani löydät mm. näistä linkeistä: Zadaa – ja homma toimii, Luksuslöytöjä ZadaastaKuinka tehdä löytöjä Zadaasta?

Emmy

Emmy on kotisivujensa mukaan Suomen suurin verkkokauppa second hand -tuotteille. Emmy toimii kuin mikä tahansa merkkituotteiden verkkokauppa, mutta siellä myynnissä olevat vaatteet ja asusteet ovat kierrätettyjä.

Myynnistä kiinnostunut luo Emmyyn käyttäjätilin ja lähettää tuotteitaan myyntiin. Tuotteita voi laittaa myyntiin viemällä muovipusseihin pakatut tuotteet esim. kauppakeskuksissa oleviin Emmyn kierrätyspisteisiin, tai (pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Tampereella) Emmyltä voi tilata myös kotinoudon pientä korvausta vastaan.

Kotinoudossa tuotteet pakataan esim. pahvilaatikkoon ja sovitaan noutopäivä. Tuotteet noudetaan sovitusti, ja kun ne ovat perillä Emmyssä, niiden laatu tarkistetaan, tuotteet kuvataan, kuvaillaan sanallisesti myyntiteksteihin, hinnoitellaan ja laitetaan myyntiin.

Jos myyntiin lähetetty vaate on rikki tai muuten myyntiin kelpaamaton, se joko palautetaan myyjälle, tai laitetaan kierrätykseen. Ihan miten myyjän kanssa on sovittu.

Emmyn plussat myyjän kannalta:

  • helppous (Emmy on helpoin kirppispalvelu ikinä! Myyjän ei parhaassa tapauksessa tarvitse kuin laittaa myyntiin tulevat tuotteet pahvilaatikkoon, täyttää myyntilähete ja tilata kotinouto. Kaiken muun hoitaa Emmy.)
  • varma rahojen saanti (Emmy huolehtii rahan siirrosta puolestasi)
  • jos tuotteet ei mene kaupaksi (myyntiaika 6kk), Emmy voi lahjoittaa myymättömät tuotteet hyväntekeväisyyteen tai kierrätykseen (tuotteiden palauttamisesta lähettäjälle tai hyväntekeväisyyteen laittamisesta sovitaan ennen myynnin aloittamista)
  • Emmyllä on muutamia kumppaneita (esim. Nanso, Papu, Reima ja Stockmann), joiden kanssa Emmy tekee yhteistyötä. Myyntituotot voi valita Emmystä joko rahana, tai Emmyn tai yhteistyökumppaneiden lahjakortteina. Jos myyjä valitsee tuotot lahjakorttina, myyntituoton päälle maksetaan 10% lisätuotto.

Emmyn miinukset myyjän kannalta:

  • myyntiin ei voi laittaa kaikkia brändejä (Emmyllä on pitkä lista brändeistä, joita he eivät ota vastaan, eli tuotteita lähettäessä täytyy olla tarkkana, ettei turhaan lähetä tuotteita, jotka päätyvät suoraan kierrätykseen)
  • tuotteiden hinnotteluun ei voi itse vaikuttaa (muutama oikeasti arvokas tuotteeni myytiin Emmyssä mielestäni pilkkahintaan. Hinnat oli niin edulliset, että tavara myytiin hetkessä, enkä ehtinyt olla yhteydessä Emmyyn mielestäni liian edullisista hinnoista (se on kuulemma mahdollista). Nuo pari myyntiä jäi vähän harmittamaan.)
  • iso proviisio myynneistä etenkin edullisempien tuotteiden kohdalla (esim. jos tuotteen myyntihinnaksi laitetaan 45,90€ myyjä saa siitä 19,58€. Yli 100€:n tuotteissa tuotto taas on 72,70% myyntihinnasta. Tämä on mielestäni hyvä tuottoprosentti.)
  • alepäivät ja myynnin lopettaminen (Emmyllä on silloin tällöin alennusmyyntejä, jolloin tuotteita myydään halvemmalla. Ostajan kannalta alepäivät on tietysti kivoja, ja silloin myös tavara liikkuu paremmin, mutta välillä omien tuotteiden alennetut hinnat vähän kylmäävät. Olisi kiva päättää itse, mikä on tuotteen minimihinta, jonka alle sitä ei haluaisi myydä, vaan ottaisi tuotteen vaikka mielummin itselleen takaisin. Myös myynnin loppuvaiheessa tuotteiden myyntihintoja lasketaan jopa -60%. Noin tavarasta pääsee kyllä eoon, mutta osan näistäkin tuotteista ottaisi mielummin takaisin itselleen, kuin luopuisi niistä tuohon hintaan.)

Préporté

Jos asut Helsingissä ja haluat myydä vaatteita ja asusteita perinteisellä itsepalvelukirppiksellä, niin parhaat kokemukset minulla on Fredalla sijaitsevasta Préportésta.

Osoitteessa Fredrikinkatu 34 oleva kaksikerroksinen kirppis on ollut kahdella myyntikerralla osaltani menestys. Toisella kerralla myymättä taisi jäädä kolmet kengät. Kaikki muut tuotteet (täysi rekillinen vaatteita takeista t-paitoihin, monta kenkäparia, laukkuja, asusteita ja koruja) menivät kahdessa viikossa.

Oli pikkasen hyvä fiilis, kun kirppiskamoja myyntiin roudatessa mukana oli iso matkalaukku ja kolme jättimäistä kassia, ja lähtiessä tavarat mahtuivat reppuun. Tavarasta eroon pääsemisen lisäksi ilahdutti toki myös tilille kilahtanut myyntivoitto, lähes 900€.

Préportén plussat myyjän kannalta:

  • kirppiksen hyvä sijainti (joka kerta kun olen käynyt Préportéssa, siellä on ollut mukavasti ihmisiä ostoksilla (koronarajoitukset ja suojaukset on toki nykyään huomioitu)
  • kirppiksen hyvä maine laadukkaiden tuotteiden löytöpaikkana (myynnissä esim. second hand Chanelia sekä muita huippumerkkien tuotteita, mutta silti esim. H&M:n hyväkuntoiset vaatteet myyvät hyvin)
  • sähköinen myyntijärjestelmä (tuotteet hinnoitellaan verkossa, ja voit seurata kotona reaaliajassa mitkä tuotteet on myyty)
  • myyntirekkiä ei tarvitse käydä myyntiviikkojen aikana järjestelemässä (kirppis on todella siisti, ja sen henkilökunta pitää siisteydestä ja tuotteista hyvää huolta)
  • jos sinulla on vain yksi tuote, vaikkapa joku merkkilaukku jonka haluaisit myydä, voit varata Préportésta myyntiajan myös yksittäiselle tuotteelle
  • jos asiakas haluaa tinkiä tuotteen hinnasta, kirppiksen henkilökunta soittaa sinulle ja kysyy voiko hintaa laskea (tämä on ollut itselle kiva yllätys ja osoitus hyvästä palvelusta)
  • Préportén Instargam-tili on aktiivinen, ja siellä nostetaan esille myynnissä olevia juttuja (näin myyntijaksoni aikana monta kertaa storyissa omia vaatteitani, ja kas, kyseiset vaatteet myytiin saman tien <3)

Préportén miinukset myyjän kannalta:

  • tuotteiden hinnoittelurumba (tuotteiden hinnoittelussa menee paljon aikaa, mutta toisaalta hinnat saa määritellä itse)
  • myytävien tuotteiden roudaus kirppikselle (autolla tavaroiden roudaaminen kirppikselle olisi helppoa, mutta autottomana ratikassa valtavien laukkujen kanssa seikkaillessa tulee välillä kiroiltua ihan kunnolla)
  • 14 päivän myyntijakson hinta on tällä hetkellä 113€ (jakso on aika arvokas, joten myyntiin kannattaa olla jotain vähän arvokkaampaakin, ettei saldo jää nollille. Myyntijakson hinnan päälle veloitetaan vielä myyntiproviisio 10%)

kuvissa päällä viimeisin löytöni Zadaasta: uudenveroinen Pierre Robertin merinovillainen mekko

FB-kirppis

AV! YV! Vapautan! Ostan! Eiku en sittenkään osta. Saisiko tarkempia kuvia? Miten vanha tuote on? Voitko mitata vielä sen ja tuon mitan? Voitko postittaa? Sopiiko nouto rautatieasemalta, vai käytkö koskaan Tikkurilassa ja voisit tuoda sen samalla? Tulen noutamaan huomenna. En mä tänään pääsekään. Ootko kotona ylihuomenna? Onko tämä vielä myynnissä?

Kaikki oman alueeni Facebook-kirppiksellä myymäni tuotteet saivat uuden kodin, mutta jatkuva säätö ostajien tapaamisten ja aikataulujen kanssa kävi niin rankaksi muuttorumban keskellä, että ei kiitos enää ikinä!

Jokainen ostaja oli tosi mukava ja tuli paljon kivoja kohtaamisia, eikä kukaan tehnyt minulle niitä kuuluisia FB-kirppis ohareita (sovitaan treffit, mutta ostaja ei koskaan saavu), mutta raskasta tuo oli silti.

Positiivisin asia FB-kirppiksessä oli se, että tuotteista pääsi eroon todella nopeasti kun myynnin teki omalla asuinalueellaan. Parhaassa tapauksessa heti myynti-ilmoituksen julkaisun jälkeen tuli viesti ”Ostan ja voin noutaa heti!” Ja kas, vartissa kahvikone oli uudessa kodissa ja poissa muuttokuormastamme.

Summa summarum. Jos haluat tuotteista nopeasti eroon, kokemukseni mukaan FB-kirppis on paras myyntipaikka. Jos taas haluat päästä helpoimmalla, tilaat Emmyltä kotinoudon ja odottelet myyntivoittojen rapsahtelevan tilillesi tai lahjakortille. Toki joudut maksamaan tuosta helppoudesta aika ison siivun tuotoista, mutta jos haluat vain päästä tavarasta eroon, niin Emmy on siihen hyvä paikka.

Zadaata voin suositella myyntipaikaksi, jos haluat lisäillä tuotteita myyntiin hiljakseen. Muutaman tuotteen kuvailu päivässä ei juuri rasita, ja ”oman butiikin” kanssa touhuaminen on välillä aika kivaakin. Vuosien saatossa Zadaahan muodostuneet ”vakiasiakkaat” on myös mahtavia. Yhtenä kesänä sama neitokainen osti minulta itselleen koko uuden garderobin syksyä varten!

Jos taas et jaksa valokuvata tai postitella tuotteita, mutta viitsit hinnoitella ja roudata tavarat myyntiin, on livekirppikset, esim. oma lempparini Préporté mahtava paikka myydä.

Onko Teillä näin vuoden alussa perinteinen ”nyt siivoan kaapit ja haluan tavaroista eroon” -fiilis? Minulla vähän olisi, mutta hitsit kun ei taida olla enää mitään myytävää tuon viime kesän tehopuhdistuksen jälkeen…

10

(13) Kommentit

  1. Tämä oli todella hyvä katsaus, kiitos siitä! Olen ahkera kirppistelijä, sekä ostajana että myyjänä. Nyt on vain ollut hankalaa, kun ei oikein tiedä missä voisi myydä edes jotenkin järkevällä tavalla ja olen ihan samaa mieltä FB-kirppiksistä. Huoh. Préporté on munkin mielestä hyvä paikka ja olen tehnyt mainioita löytöjä sieltä. Pitäisiköhän miettiä myyntirekkiä sieltä…? Joka tapauksessa tavaraa tuntuu vähitellen kertyvän vaikka yrittää olla tarkkana hankitojen kanssa ja siitä pitäisi päästä kohtuullisesti eroon.

    1. Kiva Maarit kuulla että postauksesta oli iloa! 🙂 Sulla on niin upeita vaatteita, että Préporté olisi varmasti hyvä paikka myynnille. Jos viet vaatteitasi sinne myyntiin, niin kerrohan minullekin. Tulen heti ostoksille. 😀

  2. FB-kirppiksillä olen myynyt omia ja kesällä myös äitini tavaroita. Yleensä myyn niin, että tavarat saa hakea minulta töistä ja se on toiminut paremmin kuin päivystäminen kotona.

    Kesällä oli välillä ihan painajaista kun tavaraa oli äidin vanhassa kodissa toisella puolen kaupunkia eikä ostajat aina saapuneet. Mieleen jäävin ehdotus oli kun erittäin hyväkuntoisesta sohvasta, jonka päällisetkin olin pessyt, tarjottiin puolet hinnasta ja olisi haluttu, että tuon sen Korkeasaaren parkkipaikalle tiettynä kellonaikana….

    1. Just tollasta Korkeasaari-juttua tuolla FB:ssä on. APUA! 😀 En voi kuin nostaa hattua ihmisille, jotka myy siellä tavaraa jatkuvasti. Huh huh. FB ei kyllä muutenkaan ole mun paikkani. Jos en joutuisi olemaan siellä työni puolesta, en olisi lainkaan. Mutta hyvä sulla tuo töistä hakeminen. Se on niin näppärällä paikallakin, että ihmiset pääsevät siihen hyvin.

      1. Kaisa says:

        Osta ja myy second hand vaatteita tällä sovelluksella! Ilmainen toimitus koodilla KK8876! Kiitos jos käytät koodia! ♥️

  3. Seijahannele says:

    Kiva ja selkeä vertailu perusteluineen. Tuntuu että vaikka miten karsii ja järjestelee kaappeja ja laatikoita niin ylimääräistä tavaraa, vaatteita ja asusteitä riittää aina vain. Kirjoituksesi onneksi innosti jatkamaan kierrätysrumbaa.

    Hyvää jatkoa alkaneelle vuodelle!

    1. Kiitos Seijahannele, kiva kuulla että jaksoit lukea. Tuli aika pitkä teksti.. 😀 Kierrättäminen on tosi hyvä juttu, jatketaan sitä tahoillamme!

      Oikein hyvää alkanutta vuotta sinullekin Seijahannele!

  4. Maria says:

    Kiva postaus. Itsellänikin on kerääntynyt jemmaan myytävää, mutta sopivaa paikkaa en ole vielä löytänyt. Olen aeimmin kokeillut Rekkiä (www.rekki.fi). Se on helppo & nopea vähän sama kuin Emmy. Tänne en itse kalleimpia vaatteita tosin halua laittaa. Palkkio on pienehkö, mutta myymättömät saa myös eteenpäin heidän kauttaaan. Toinen, minne voisin taas viedä kalliimpaa on Isossa Omenassa toimiva Vestis. Täällä olen saanut kivasti myytyä. Itse saa aina 50 % ja myyntiaikaa ei ole rajattu kuin kausittain. Zadaa on minullakin kovassa käytössä, niin myyjänä kuin ostajana. Se on paljon kivempi kuin Facebook, jota olen kokeillut ja aina muistan, että työlästä ja eniten ärsyttää se, että ei ostetakaan vaikka jonoa on vaikka kuinka, niin aina vaan seuraavalle ja seuraavalle.

    1. Kiitos Maria Rekki-vinkistä! Tuo on minulle ihan uusi paikka. Vestiksessä minulla on ollut joskus myynnissä Marimekon vaatteita, ja ne menee kyllä siellä hyvin. Tykkään Vestiksen meiningistä muutenkin.

      Kiva kuulla, että myös sinä tykkäät Zadaasta. Se on kyllä näppärä palvelu. Nykyään tuppaan vain ostamaan sieltä, myynnissä minulla ei ole siellä tällä hetkellä mitään. Täytyisi taas kaivella kaappeja ja laittaa jotain myyntiin. Zadaa on mahtava paikka siksikin, että myyntiin voi laittaa yksittäisiä tuotteita, eikä koko kirppiskasaa tarvitse naputella sinne kerralla jos ei ehdi tai jaksa.

  5. Kiitos hyvästä postauksesta! Näistä vaihtoehdoista Zadaa, Emmy ja FB-kirppikset ovat tuttuja. Mulla on aika samanlaisia kokemuksia. Zadaassa ärsytti juuri se heti alkava tinkaaminen jo valmiiksi alhaisesta hinnasta mutta muuten se oli kyllä toimiva appi. Emmyä kokeilin kerran joskus vuosia sitten, kun palvelu oli vielä aika uusi. Myin silloin omia vaatteitani, jotka menivät aika hitaasti kaupaksi ja mulle jäi sellainen vaikutelma, että palvelu olisi parempi lastenvaatteiden myyntiin, mutta ehkä tähän on ehtinyt tulla muutos. Toisaalta silloin Emmy kyllä pyysi vaatteistani mielestäni aika korkeita hintoja, en olisi ikinä itse kehdannut pyytää niin paljon. Olenkin krooninen alihinnoittelija ja sen vuoksi päädyn yleensä lahjoittamaan pois useimmat myyntikelpoisetkin jutut. Tuollainen Preporte- tai Relove-tyyppinen myyntipaikka olisi kiva, mutta minulla ei yleensä kerry niin suurta määrää myytävää vaatetta, että myyntipaikan vuokraaminen kannattaisi.

    1. Kiva kuulla lisbet, että sulla on samanlaisia kokemuksia noista myyntipaikoista. Olen itse pari kertaa yrittänyt päästä myymään Reloveen, mutta se tuntuu toivottomalta! Täytyisi tietää puolen vuoden päähän koska haluat myydä. Joka kerta kun olen kysynyt vapaita pöytiä, olen joutunut odottamaan kuukausia. Haluan tavaroista eroon heti, joten en valitettavasti jää odottelemaan vapaita pöytiä. 😀

      Kun olin eka kertaa myymässä PréPortéssa, mulla taisi olla vaan joku 20 vaatetta. Kaikki oli laadukkaita ja hyväkuntoisia. Rekki tyhjeni hetkessä, vaikka laitoin aika korkeita hintoja. Tuotteita oli rekillä vain vähän, joten niitä pystyi selaamaan hyvin, ja vaatteiden laatu tuli esiin. Eli ei vaatteita tarvitse livekirppikselläkään välttämättä olla hirveästi.

      Tsemppiä tuleviin kirppismyynteihin! 🙂

    2. Tytti Tyrnävä says:

      Zadaa on hyvä niin kauan Kun joudut siellä huijatuksi ja niitä uhreja on paljon 2.1 trustpilot ja muilta sivuilta voi lukea tarinoita. Tälle bloggarillehan Zadaa maksoi positiivisesta postauksesta

      1. Kiitos kommentistasi Tytti! Kiva että kävit kertomassa oman kokemuksesi Zadaasta! Minulla on ollut siellä vuosia tavaraa myynnissä, eikä minulle ole muuten koskaan maksettu positiivisesta kommentista, enkä ole onneksi joutunut kohtaamaan kertaakaan yhtään huijausyritystä. Täytyykin vähän selvitellä miten siellä voi huijata. Mielestäni se on tehty siellä hyvin vaikeaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.